Het aantal foodblogs groeit als kool. Volgens critici zitten ze vol met sluikreclame. Toch laten fabrikanten niet iedere blogger over alles schrijven. Hun authentiek gebrachte reclame moet wel geloofwaardig blijven.
Bij klassieke journalisten liggen foodblogs onder vuur, omdat niet duidelijk is welke commerciële belangen de blogger heeft. De voedingsindustrie zou veel te veel in de melk te brokkelen hebben.
Dat vooroordeel blijkt aardig te kloppen, maar verdient ook enige nuance. Bedrijven zijn zich inderdaad steeds meer bewust van invloed die veelgelezen bloggers hebben, schrijft Gondola, zeker nu mensen tv-reclames wegzappen en minder realtime kijken.
Bloggers hebben de voordelen van “authenticiteit en geloofwaardigheid,” zegt een woordvoerder van de Belgische supermarktketen Delhaize. “We werken met bloggers samen omdat ze geloofwaardig zijn,” bevestigt de marketing manager van Elvea, producenten van Italiaanse voedselwaren.
Intussen bloggen bloggers niet voor niets. Bedrijven geven gul geld, snoepreisjes of vergoedingen in natura. Van enkele succesvolle bloggers is bekend dat ze jaarlijks enkele tonnen kunnen innen. De lezer van een blog kan er dus maar beter van uitgaan dat alle inhoud van blogs ‘gesponsord’ is. Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegen.
Ik merk het voor de volledigheid toch maar even op: Foodlog is ontstaan in 2005 toen blogs nieuwe media werden naast de gevestigde kranten en nieuwsstations. Inmiddels is de naam blog vooral synoniem met sluikreclame geworden; Foodlog (dat nooit een 'b' heeft gehad) is een ouderwets 'nieuw gevestigd' medium geworden. En dus armlastig gebleven, maar ons kunt u steunen als baken in de democratie.
Dit artikel afdrukken
Dat vooroordeel blijkt aardig te kloppen, maar verdient ook enige nuance. Bedrijven zijn zich inderdaad steeds meer bewust van invloed die veelgelezen bloggers hebben, schrijft Gondola, zeker nu mensen tv-reclames wegzappen en minder realtime kijken.
Bloggers hebben de voordelen van “authenticiteit en geloofwaardigheid,” zegt een woordvoerder van de Belgische supermarktketen Delhaize. “We werken met bloggers samen omdat ze geloofwaardig zijn,” bevestigt de marketing manager van Elvea, producenten van Italiaanse voedselwaren.
Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegenEr moet wel samenhang zijn tussen blogstijl en voedingsmiddel, “zodat het product op een heel subtiele wijze wordt gepromoot.” Het mag geen opzichtige reclame worden, dan gaat de geloofwaardigheid naar de haaien. Daarom laten producenten de bloggers vrij om over een product of de dienst te zeggen dat ze nog verbeterpunten zien. Delhaize legt weliswaar de agenda’s naast elkaar om te kijken wat de beste timing is om over een product te schrijven, maar legt toch “op geen enkele manier” druk op de blogger om ergens over te schrijven.
Intussen bloggen bloggers niet voor niets. Bedrijven geven gul geld, snoepreisjes of vergoedingen in natura. Van enkele succesvolle bloggers is bekend dat ze jaarlijks enkele tonnen kunnen innen. De lezer van een blog kan er dus maar beter van uitgaan dat alle inhoud van blogs ‘gesponsord’ is. Misschien wordt het tijd om, net als in ouderwetse media, ‘dit is reclame’ toe te voegen.
Ik merk het voor de volledigheid toch maar even op: Foodlog is ontstaan in 2005 toen blogs nieuwe media werden naast de gevestigde kranten en nieuwsstations. Inmiddels is de naam blog vooral synoniem met sluikreclame geworden; Foodlog (dat nooit een 'b' heeft gehad) is een ouderwets 'nieuw gevestigd' medium geworden. En dus armlastig gebleven, maar ons kunt u steunen als baken in de democratie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hahaha, ik dacht ooit dat het een zij was (door haar reacties toen), maar jouw autoriteit deed me van gedachten veranderen.
Heb ik ook gedacht, een hij, maar kwam er achter: Robin is een vrouw
Vroeger reageerde hij hier nog wel eens, meen ik me te herinneren. Inderdaad super site.
Robin Kok maakt een van de beste informatieve websites (blog?) die ik ken: http://www.aziatische-ingredienten.nl. Raadpleeg hem vaak.
Met soms een ouderwetse advertenties die als advertentie goed herkenbaar is. Vandaag eentje van de Nederlandse Spoorwegen.
Die tonnen worden volgens mij niet verdiend door foodbloggers. Dat is meer weggelegd voor beauty en lifestyle bloggers. Ik weet het niet, maar om echt een inkomen te verdienen moet je volgens mij wel je ziel verkopen. Of oprecht fan zijn van de producten van de grote multinationals.
Maar ik ben dat meestal niet. Vandaar dat ik mijn day job maar niet opgeef. Kan ik gewoon lekker schrijven over wat ik wil. Al jeukt het soms wel, dat idee dat ik tonnen laat liggen. ;-)