Het Belgische postbedrijf Bpost verkoopt zijn stadsdistributiedochter CityDepot aan het kleine en relatief onbekende BD MyShopi. Toch komt dat bedrijf dagelijks of wekelijks bij alle Belgische huishoudens aan de deur. Het bezorgt namelijk reclamefolders en huis-aan-huisbladen in de 4,5 miljoen Belgische brievenbussen.

Bij het bezorgen van pakjes is 'the last mile' de grootste horde. Postbedrijven, pakketbezorgers en online retailers breken zich er het hoofd over. Hoe kom je zo snel, milieuvriendelijk en goedkoop mogelijk van productielocatie, distributiecentrum of restaurantkeuken aan de voordeur van de klant? Bpost doet dat voortaan niet meer zelf.

Volgens Raf Lambrix, CEO van BD MyShopi, is de overname logisch. "We krijgen palletten binnen, die we herverpakken en waarvan we de inhoud verder schuiven. Of het folders zijn of goederen, dat maakt niet veel verschil", zegt hij in De Tijd. Wel denkt hij dat de milieuvriendelijke alternatieven voor de binnenstadsleveringen van CityDepot en de extra depots zijn bedrijf de noodzakelijke schaalvergroting kunnen brengen.

In Nederland loopt de reclamefolder-bezorging al jaren terug, onder meer door het wijdverbreide gebruik van 'NEE/NEE'-stickers op brievenbussen. In Amsterdam geldt sinds begin 2018 een folderverbod.
De Tijd - Verdeler van reclamefolders gooit zich op de 'last mile'
Reageer
  • Deel
Druk af