In het kader van de berichtgeving over het conflict tussen Grolsch en AH, meldde NRC Handelsblad van gisteravond dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) wil onderzoeken of supermarkten hun inkoopmacht misbruiken. Dit voornemen komt uit de mond van dagelijkse directeur van de Federatie, Philip den Ouden. De prijzenoorlog heeft, zo vermoedt hij, de supermarkten onevenredig veel invloed gegeven op de verkoopprijzen van levensmiddelenfabrikanten. Als voorbeelden van slachtoffers, noemt Den Ouden Unilever, Campina en Riedel.
Den Ouden wil bekijken of de machtsverhouding nog wel in evenwicht zijn. Een woordvoerder van AH liet onmiddellijk weten dat de supermarkten niet zonder leveranciers kunnen. Uiteraard.
De Nederlandse MededingingsAutoriteit ziet het allemaal niet zo ernstig in: "Onze analyse is dat scherp onderhandelen door afnemers over het algemeen gunstig is."

Onderzoek zal moeten uitwijzen óf de inkoopprijzen nog wel in een gezonde verhouding staan tot de kostprijzen. Ik ben er eerlijk gezegd heel erg benieuwd naar omdat ik denk dat het financiële vernieuwingsvermogen van bedrijven wordt uitgehold. Dat is niet in het belang van consumenten. Ik hoop dus dat de FNLI zijn onderzoeksvoornemen doorzet.

Dit artikel afdrukken