Laten we eerst eens de mentaliteit veranderen van de mensen. Een land als Nederland met een hoge levensstandaard kijken niet op een paar kwartjes.
De komende twee jaar moeten er in Nederland 5.400 statiegeldinleverpunten bijkomen. Probleem: niemand wil zo'n inzamelpunt plaatsen, vanwege ruimtegebrek.
Het statiegeldsysteem in Nederland blijft achter bij de inzameldoelstelling van 90%. Van de flesjes komt dit jaar ongeveer 78% terug, van de blikjes 82%. Om wél aan dat wettelijk afgesproken inleverpercentage te voldoen, heeft Stichting Verpact, die de inzameling namens het bedrijfsleven organiseert, toegezegd in hoog tempo extra inleverpunten te realiseren. Daar zit een flinke stok achter de deur: als er voor 1 januari 2027 niet genoeg nieuwe innamepunten zijn bijgeplaatst, legt de Inspectie Leefomgeving en Transport Verpact een boete van €25.000 per week op. Het gaat om forse aantallen: 2.600 inzamelautomaten en 2.800 inzamelpunten waar het statiegeld handmatig wordt uitbetaald.
En dus biedt Verpact de statiegeldautomaten inmiddels gratis aan. Ook de plaatsing en verwerking van de ingeleverde statiegeldverpakkingen neemt Verpact voor zijn rekening. Dat kan prima, want Verpact zit op een berg van miljoenen aan niet-uitgekeerd statiegeld.
Het animo valt echter tegen. Op veel plaatsen is simpelweg te weinig ruimte voor 'zo'n bakbeest'. Zoals bij de NS, die terugkrabbelt van de toezegging snel statiegeldautomaten te zullen plaatsen op 50 stations (nu zijn dat er 5), of bij tankstations, die wettelijk verplicht zijn statiegeld terug te geven. Een gratis inzamelapparaat verlaagt de drempel, maar 9 van de 10 keer is er simpelweg geen ruimte voor. "Onze leden wachten op doorontwikkeling van de automaten, zodat ze kleiner worden en in de shop passen.”
Die ontwikkeling gaat overigens snel: de kleine of zelfs mobiele (bakfiets of aanhangwagen) statiegeldautomaten van startup Statieheld zijn al op diverse plaatsen gesignaleerd.
Laten we eerst eens de mentaliteit veranderen van de mensen. Een land als Nederland met een hoge levensstandaard kijken niet op een paar kwartjes.
Bij veel sets afvalbakken is nog wel plaats voor een extra bak voor statiegeldflessen.
Bijkomend voordeel: dan zal de bestaande glasbak minder snel raken.
Hoewel er bij kassa's weinig ruimte is moet het toch mogelijk zijn om een beperkt aantal (bv sixpack) in te leveren voor directe korting? Dat zou het aantal punten die nodig zijn verkleinen. Voor grote hoeveelheden zijn dan de automaten nodig.
Het is een landelijke opdracht, misschien kan de overheid dan ook automaat lokaties plaatsen in gemeentehuizen en andere openbare gebouwen.
Het statiegeld is in Duitsland 0,25 ongeacht de grootte van het flesje of blikje. Dat was in de beginperiode toen er nog geen inwisselautomaten waren er handig, aantal tellen x 0,25. Ook het statiegeldlogo is veel groter er duidelijker dan bij ons, dat moest ook wel.
Zou hier ook een beter idee zijn geweest. Ik heb het ook altijd vreemd gevonden dat bij de invoering van de Euro, het statiegeld op bierflesjes niet omhoog gegaan is. Het was al jaren en jaren 15 (gulden)cent. De invoering van de Euro was m.i. een heel geschikt moment om dat eens goed bij de tijd te brengen. Maar nee, er kwam een schamele verhoging van 15 cent naar 22. (10 eurocent = 22,0371 guldencent). Als je het met de inflatie mee had willen laten groeien van de afgelopen 25 jaar en voor de komende 25 jaar, dan had het rustig op €0,30 gezet kunnen worden. Ideale kans, maar gewoon voorbij laten gaan. :-(
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.