Heel Nederland koopt goedkoper in. Van A-merken gaan consumenten over op huismerken. We gaan nog wel naar de vertrouwde full-service supermarkten AH, Plus en Jumbo, maar wippen regelmatig langs bij de discounters. Niet verwonderlijk dus dat de marktaandelen van de full-service supers dalen en de discounters marktaandeel winnen. Marktonderzoeker Hiiper komt voor de supermarkten op een index van 97, en voor de discounters op 105.
Maar onder discounters is iets opvallends aan de hand. Dirk, Nettorama en Lidl doen het duidelijk prima. Maar Aldi lukt het, zelfs "met een halve orkaan in de rug" niet vooruit te komen qua marktaandeel. De index van Aldi staat op 88.
Vreemd, schrijft Distrifood. "Hoe kan Aldi nu in deze tijd verliezen?" Aldi heeft namelijk miljarden in zijn winkelnetwerk gestoken, het assortiment gemoderniseerd en verduurzaamd, de marketing opgefrist, is met tv-reclames gestart en de allereerste kassaloze winkel in Nederland is een Aldi.
Toch loopt Nederland de deur niet plat bij Aldi. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat concurrent Lidl een veel beter imago heeft op het gebied van vers.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.