Japanse supermarkten wagen zich niet meer aan de verkoop van walvisvlees. Te weinig kopers, uit principe of bang voor activisten.
Daar wist de walvisvaart wel wat op. Het bedrijf Kyodo Senpaku introduceert de walvisautomaat. In de zogenoemde 'onbemande winkel' kun je terecht voor wat walvissashimi, walvissteak en walvisspek. Er zijn nu 3 automaten in bedrijf, het plan is om de komende 5 jaar verkoopautomaten op 100 locaties in Japan te laten draaien.
Het overgrote deel van de jonge Japanners proefde nog nooit walvisvlees. Waar Japanners in 1962 nog 233.000 ton walvisvlees aten, bedroeg de consumptie van walvisvlees in 2021 in Japan nog slechts 1.000 ton. De automaten maken deel uit van een campagne van de industrie - gesteund door (conservatieve) politici die westerse anti-walvisjachtgroepen beschuldigen van culinair imperialisme - om een walvisetende traditie te beschermen. Volgens de regering is het eten van walvis nog altijd een gekoesterd onderdeel van de Japanse cultuur. Naast automaten levert het bedrijf ook walvisvlees aan scholen voor schoollunches.
Dierenrechtenorganisaties zien in de actie niks meer dan een wanhopige poging om de interesse in de worstelende industrie nieuw leven in te blazen. De Whale and Dolphin Conservation noemt het een "huiveringwekkende marketingbeweging". Volgens Kyodo Senpaku overtreft de verkoop de verwachtingen tot nu toe ruim.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.