Dat wisten we al een beetje, maar nu weten we het 'precies'. Kijken wat er nu gebeurt.
In Nederland geven voedselfabrikanten, retail en horeca samen gemiddeld zo’n €1,6 miljard per jaar uit aan voedselreclames. Dan gaat het om reclame op televisie, internet, billboards en via sponsoring. Van dat bedrag gaat maar zo’n 13% naar producten die in de Schijf van Vijf staan.
Het bedrijfsleven geeft dus jaarlijks bijna €100 per Nederlander uit aan voedselmarketing. De overheid geeft minder dan €25 per persoon uit ter bevordering van een gezonde leefstijl, vier keer zo weinig.
Kinderen zien nog te veel reclame voor frisdrank, snoep en fastfood. De code die ongezonde reclames rond kinderprogramma’s verbiedt, schiet tekort. “Kinderen krijgen Coca-Cola, KFC en Doritos op andere momenten alsnog te zien, zoals bij voetbalwedstrijden of Wie is de Mol?”, schrijft de NRC. Ook groeit het aanbod via TikTok en Instagram en in bioscopen en bij sportevenementen.
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid, ChristenUnie) stuurde deze week een Kamerbrief met twee rapporten over bovengenoemde bevindingen van bureau Panteia aan de Tweede Kamer. Hij wil kinderen beschermen tegen de blootstelling aan reclame voor ongezonde voedingsmiddelen.
Dat wisten we al een beetje, maar nu weten we het 'precies'. Kijken wat er nu gebeurt.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.