Mw Herzberger maakt niet de indruk dat zij enig idee heeft van de impact van de luchtvaart.
Zo langzamerhand is dat onbeduidende visje in dat plasje bij Abcoude beter beschermd dan de gehele Stille Oceaan. Deze week werd bekend dat Schiphol mogelijk moet krimpen voor een natuurvergunning. Niet vanwege oceanen en woestijnen en taiga’s en zeeijs en de biosfeer, maar vanwege de 20 procent die terechtkomt in de achtertuin van iemand met een rechtenopleiding, een netwerk en een Twitter-account.
Zo denkt Rosanne Hertzberger over de crisis in de stikstofverwarring die Nederland binnenkort al drie jaar in zijn greep houdt.
Mw Herzberger maakt niet de indruk dat zij enig idee heeft van de impact van de luchtvaart.
Deze column van Hertzberger valt mij reuze mee. Zij lijkt het nu (lijkt?) toch wat op te nemen voor dat beperkte lokale activisme (met stikstof als voorbeeld) waarin wel resultaten behaald worden, vooral wanneer je dat afzet tegen 'the big things' als klimaatverandering (is niet lokaal maar wereldwijd) en de verwoesting van de Amazone, waarin geen resultaten behaald lijken te worden.
Ze vraagt zich wel af hoe het nu verder moet; achtertuin schoon, maar industriën verhuizen en maken elders de boel kapot, waar geen kapitaalkrachtige goed opgeleide activoerders zijn.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.