Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
9
Fotocredits: Dorine Ruter: Annechien Ten Have Mellema bij de bak lupine-erwten. Meer foto's hier

Flash‘Vernieuwende boer kan niet terugzwemmen’

Boerin Annechien ten Have is heel bekend buiten en op Foodlog. Al 2 decennia zet ze zich in voor een beter dierenwelzijn. Ze maakte zich er sterk voor als boerenbestuurder. En ze deed het zelf door het nodige geld te steken in een vernieuwend varkensconcept. Maar het gaat niet goed. Slechts een beperkt aantal consumenten wil meer betalen voor dat betere vlees. Amerikanen laten zelfs het gewone, maar door Covid en de oorlog om Oekraïne duurder geworden vlees al staan.

Hoe het verder moet is onduidelijk.

Annechien deelt haar verhaal en laat de moeizame kant ervan zien, maar wil niet dat anderen de handdoek in de ring gooien.

Boerin Annechien diep in schulden: 'Te weinig mensen betalen voor duurzaam vlees', 1 mei 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Hendrik J. Kaput
Hendrik J. Kaput Landbouw & energie
  • #1
  • 1 mei '22
  • 17:46

Hoe het verder moet? (gaat) Alles gaat hier geheel volgens de agroeconomische leer. Hoe vaak hebben we het er al over gehad. Toen had je de liberaal Henry A. Wallace. Lees maar eens hoe hij het wilde. Nu heb je zich liberaal noemende reactionairen waar veel boeren ook nog gek op zijn. Wat krijg je dan? Juist.

N van Rooij
N van Rooij Land- en tuinbouw
  • #2
  • 1 mei '22
  • 18:03

Laat Tjeerd de Groot,Laura Bromet en Ester Ouwehand hier maar eens op reflecteren. Die weten het altijd toch zo goed hoe het moet. De praktijk is toch anders.

Arend Van 't Oever
Arend Van 't Oever Biotechnologie
  • #3
  • 1 mei '22
  • 19:07

De burger/consument is als Jekyll/Hyde.
Hoe krijg je ze mee, dat blijft de vraag overal.
Lokale verkoop in het volle zicht werkt, maar niet schaalbaar en ook duur. Concept uitrollen kost veel en heel veel inspanning, dat wil je ook terugzien in schap op prominente plaats. Als het dan nog blijft liggen moet je weer een list verzinnen.
In huidige economie wordt dit steeds moeilijker. Voedsel is gewoon geworden en vakantie de luxe.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #4
  • 1 mei '22
  • 21:37

Als ik even de marketingbril opzet:

1. Wie wil er beter dierenwelzijn? De 'wereld' of de consument?
2. Is die groep groot genoeg voor een 'markt'?
3. Is die groep bereikbaar?
4. Is die groep bereid er meer voor te betalen?
5. Doen ze dat dan vaker dan één keer?

Ik ken de antwoorden niet goed genoeg, maar ik denk dat je, vanuit marketing overwegingen best vraagtekens kan zetten bij de haalbaarheid.

Als we zouden constateren dat het een 'wereld' probleem is, dan moet de 'wereld' daar ook aan bijdragen:

1. Minder diervriendelijk vlees verbieden
2. Subsidiëren van de overgang
3. Consumenten overtuigen van de goede zaak.
4. De goede prijs/waarde verhouding

Harry van den Burg
Harry van den Burg Land- en tuinbouw

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.