De startup Superfrau uit Massachusetts brengt een sprankelend zoetzuur drankje vol met mineralen en vitaminen op de markt. Het belangrijkste ingrediënt: zure wei, een reststroom die ontstaat bij de productie van Griekse yoghurt die doorgaans aan de varkens wordt gevoerd. De makers kozen wei vanwege het smaakprofiel en omdat er nog maar weinig betere toepassingen voor zijn.
Nieuw is dit idee om het ‘afvalproduct’ wei in een lekker drankje om te toveren niet: Oostenrijkers kennen Latella, wij Nederlanders kennen het van oorsprong Zwitserse Rivella. Dat merk had in de jaren ‘90 de campagne ‘Beetje vreemd, maar wel lekker’. Het hoofdingrediënt in Latella en Rivella is zoete wei uit de kaasproductie, een vergelijkbaar restproduct uit de productie van voor mensen bestemde voeding.
De makers van Superfrau willen voorkomen dat mensen hun vloeibare weidrankje associëren met eiwitpoeder en kozen daarom voor felgekleurde blikjes als verpakking. De doelgroep bestaat uit “oudere Gen Z en jongere millennials - met name jonge vrouwen - die echt geven om wat ze in hun lichaam stoppen en wat daarvan de impact is op het milieu”.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.