4

FlashTrein met wateruitstoot (en stiekem meer)

Groningen showt een trein zien die niet op stroom en niet op diesel rijdt. Waterstof is de nieuwe brandstof. Heel duurzaam, zegt men, omdat er water uit de uitlaatpijp komt. 'Tanken' gaat simpel en snel. Volgens onze minister van vervoer is het ding ideaal. Toch wil ze onderzoek doen. Ze wil weten of zo'n trein goedkoper is dan een elektrische. Halve vraag. De andere helft: hoeveel CO2 en andere milieuvervuiling kost het maken en gebruiken van waterstof? Antwoord? Bakken.

NOS - Groningen showt de eerste waterstoftrein van Nederland, 8 mrt 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Gerard Vriend
Gerard Vriend Logistiek
  • #4
  • 8 mrt '20
  • 22:19

Is dit nu een typisch voorbeeld van Fake News? Waterstof valt te maken uit diverse bronnen en de belangrijkste daarvan zijn Zon Wind en Water. Biomassa zou ik niet doen en Gas ook niet direct.

Eric Odinot
Eric Odinot conceptual artist
  • #3
  • 9 mrt '20
  • 12:41

Integendeel. De link onderin het flash-bericht draait ook niet om de mogelijkheden van H2 maar over CO2-uitstoot. Het doel van de energietransitie is immers om CO2-neutraal te worden. Beter kijk je dan naar de CO2-output. In de hele keten overigens, want anders schiet het niet op.

Gerard Vriend
Gerard Vriend Logistiek
  • #2
  • 9 mrt '20
  • 13:19

#2. Eric, hoewel ik al een aantal jaren volg wat er met waterstof gebeurt ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad niet de toekomst zal worden. Dat neemt niet weg dat op veel plaatsen geen directe stroomvoorziening is en dus autonoom moet worden gereden. dat kan met Waterstof. De hele keten van groene stroom voorzien is nu nog niet mogelijk maar als de politiek de juiste knoppen draait zal dit in de toekomst wel veranderen. Het gaat onder andere om stroom die in de toekomst omgezet wordt naar H2 als de prijs laag is en of geheel geen waarde heeft door overproductie. Nu krijgen wij al veel groene stroom uit Noorwegen of uit Frankrijk als kernenergie als CO2 neutraal mag worden gezien. Dit zal in de nabije toekomst snel toenemen. Dan wordt de keten groen, en dus ook deze trein.

Eric Odinot
Eric Odinot conceptual artist
  • #1
  • 9 mrt '20
  • 15:21

Gerard,
omdat je redenatie op zich klopt zou het inderdaad een mogelijkheid zijn. Maar de politiek heeft met het Parijs-akkoord afgesproken om onder het vastgestelde CO2-budget te blijven. Naast het euro-verdienmodel moet je daarom vooral uitgaan van een CO2-verdienmodel. Je kan denken aan een energieverdienmodel en energie-effcientie inzetten, maar ook dan zul je binnen de vastgestelde CO2-contour moeten blijven.
H2 kan in de energie-mix een rol spelen als buffer/opslag. Maar kijk je naar de CO2-effientie van H2, dan neigt het richting biomassa-centrale. Mijn idee zou daarom dit zijn. Maak een fatsoenlijke CO2-balans, kijk dan wat de meest energie-efficiente oplossing is. Voor alle investeringen op de langere termijn volg je dan tevens de meest euro-efficiente route. Mijn idee.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.