Er rijden al auto’s op waterstof, dat wil zeggen, elektrische auto’s die zelf hun stroom opwekken met waterstof. De benodigde waterstof moeten ze nog wel tanken. Dat kan vrijwel nergens. Maar nu in Den Haag zo’n tankstation open gaat, na de zomer, is er straks veel emplooi voor waterstoftaxi’s in Den Haag. Dat zijn er nu al 35 en begin volgend jaar staan komen er nog eens 200 bij. Uitstoot? Water!
AD - 35 waterstoftaxi?s kondigen ?nieuw tijdperk? aan, 25 jun 2019
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
#6 Om bij de belangrijkste zaken te beginnen.
Levering elektriciteit via H2 over lange afstanden!
In het geval van de Sahara hou je misschien 7% over van de energie die daar door windmolens is geproduceerd. North 2005 rekent met 95% verlies. (gaat uit van 50% efficiency brandstofcellen)
Accu om de winter te overbruggen. Uiteindelijk maar 20% energie beschikbaar dan wat je er ingestopt hebt. En dan komen de bewaarproblemen nog.
Hendrik, kun je ons uitleggen waar precies de beperking van de waterstof-economie in het algemeen en die van waterstof-motoren voor auto's in het bijzonder precies in zit?
Ik hoor inmiddels overal om me heen - ook van een gerespecteerde vakjournalist die ik vorige week sprak - dat waterstof een uitstekende energie-opslag is voor zonlicht uit, bijvoorbeeld, de Sahara. Die energie zouden we dan hier met veel minder verliezen dan via, alweer bijvoorbeeld, weer verstoken in een auto met alleen H2O als uitstoot. Zeggen ze.
Idem natuurlijk met wind op momenten dat die meer energie oplevert dan gebruikt kan worden.
Als dat beeld correctie nodig heeft: breng die aan en maak precies duidelijk waarom zodat we het allemaal kunnen begrijpen.
#4 Brandstofcellen = Accumulator (energy), an apparatus for storing energy or power (wiki). Afgekort accu! Hebben we het nog niet eens over alle beperkingen van het molecuul zelf door zijn fysische eigenschappen en het wetenschappelijke debat daarover.
Accu Hendrik? Waar in het artikel is sprake van accu's? Het gaat over brandstofcellen en met groene stroom geproduceerde waterstof. En iemand die dat gaat verkopen. En blij vaststelt dat het aanbod de vraag wekt.
H2 emissies = steenkolengaselektrisch gemiddelde + heel klein beetje groen!