8
Fotocredits: 'Schiphol', Benjamin van Waart

FlashStikstofchaos: Schiphol gooit geld weg door aankoop boerderijen

Schiphol koopt boeren op de Veluwe uit om te kunnen blijven vliegen, meldt de NRC. Dat is best een beetje gek. Zogenoemd extern salderen - vliegstikstof compenseren met het opruimen van boerenstikstof een heel eind verderop - mag niet van de Europese wetgever.

Toch gebeurt het in de stikstofgekte waarin Nederland nog altijd verkeert. Ook heeft de overheid aangegeven dat ze zelf een eerste recht op de inkoop van stikstofrechten wil hebben om de zogeheten PAS-melders te kunnen legaliseren. Dat zijn boeren en bedrijven die van de overheid geen natuurvergunning hoefden aan te vragen, maar die later rechtenloos werden toen de Raad van State het overheidsbeleid onwettig verklaarde.

Omdat in Nederland niemand meer weet wat de toekomst rond stikstof gaat brengen, doet iedereen maar wat. Ook Schiphol. Minister Van der Wal laat in het AD weten dat ze inderdaad een eerste opkooprecht wil, maar dat Schiphol nu volkomen in zijn recht staat. Daar vergist ze zich echter in want volgens Europees recht is het zinloos om boerenstikstof op te kopen om te kunnen blijven vliegen. Dat zeggen zowel stikstofexpert Nico Gerrits als Johan Vollenbroek. Uiteraard mag Schiphol wel boerderijen kopen. Maar dus niet om stikstof uit te kunnen stoten die niet vergund is.

Aangezien het weinig waarschijnlijk is dat Schiphol wil gaan boeren, gooit onze nationale luchthaven geld in de sloot.

'Schiphol koopt boeren uit op Veluwe voor meer stikstofruimte', 5 dec 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #7
  • 6 dec '22
  • 16:22

Volgens mij geldt dat ook voor de havens, Gert. Van horen zeggen hoor, dat de importantie allemaal wel meevalt. Behalve de hoeveelheid drugs dan.

tom hage
tom hage an-architectuur, mosselvisser en export cardriver
  • #6
  • 6 dec '22
  • 14:13

#5 welkome info. Dank

Gert van der Hoek
  • #5
  • 6 dec '22
  • 13:48

Schiphol is geen kurk waar de economie mede op drijft. Deze mythe wordt in stand gehouden door de KLM, die alleen kan bestaan door directe en indirecte staatssteun. Schiphol drijft indirect op de KLM - met ca 70% overstappers - en op goedkope vakantievluchten. Inkomsten zijn parkeergeld en verhuur van OG. In 1980 hadden we minder dan 200.000 vluchten, toen hadden we geen slecht vestigingsklimaat toch? In topjaar 2019 500.000 vluchten. De groei, dat zijn vooral overstappers t.b.v. veel te goedkope vakantievluchten. De prijs van het vliegen wordt betaald door de omwonenden en de belastingbetalers.

PS: over sloten gesproken, er is sprake van een gigantische PFAS/PFOS vervuiling op en rond Schiphol, in de grond, grondwater en oppervlaktewater. Zie website Schipholwatch.

tom hage
tom hage an-architectuur, mosselvisser en export cardriver
  • #4
  • 6 dec '22
  • 13:33

Schiphol de kurk waar de Randstad mede op drijft irt vestigingsklimaat internationaal opererende bedrijven. Ja Schiphol zal zeker een stevige vinger in de pap hebben en stuurt aldus het beleid aan en is samen met de havens van Rotterdam en Amsterdam vormend voor deze metropool. Maar als we nu eens beginnen vakantievluchten te minimaliseren door alternatieven aan te bieden alsmede zakenreizen te ontmoedigen door benutten van de uitstekende digitale verbindingen? Dan zal veel overbodig vliegverkeer tot het verleden gaan behoren en kunnen de piloten en ander personeel omgeschoold worden tot regeneratieve boeren en boerinnen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.