8

FlashSchijf van Vijf nauwelijks nageleefd

Een derde van het Nederlands dieet komt niet uit de Schijf van Vijf. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vergeleek zijn voedselconsumptiepeiling (VCP) 2012-2016 met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Nederlanders laten producten uit de Schijf van Vijf vooral links liggen. Ze eten liever vezelarm en suiker-, zout-, en vetrijk voedsel. Vochtinname is de enige aanbeveling die de meerderheid haalt, mits suikerhoudende en alcoholische dranken worden meegerekend. Eigenlijk drinken we dus te weinig water.

NieuwsVoorDiëtisten - Slechts een derde van calorieën afkomstig uit Schijf van Vijf ? Nieuws voor diëtisten, 1 dec 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Sytske Barkhuis
  • #8
  • 6 dec '20
  • 15:17

#7 Jeroen,
Supermarkten hebben iedere week genoeg aanbiedingen die dan simpelweg wat goedkoper zijn dan normaal. Dit is iets anders dan stunten of een bepaalde groep voor het hoofd stoten.

Jeroen van Buuren
Jeroen van Buuren Food- en agri-economie
  • #7
  • 6 dec '20
  • 15:00

#6 En als een supermarkt dan is een actie doet met vers fruit, tja dan kan er ook dit als reactie gebeuren...: _Op de social media was de verontwaardiging niet van de lucht. Hoe haalde DIRK het in zijn hoofd om zo te stunten met een product dat telers met bloed, zweet en tranen van hun bomen telen en daarna zorgvuldig oogsten om het mooi en lekker in de winkels te kunnen laten aankomen?_

toch briljant hoe snel de hele boel over elkaar heen kan vallen....... #zucht
Wat jij Sytske Barkhuis zou supermarkt keten Dirk zich nog is wagen aan een grote actie in het o zo gewenste** segment. En mag dat dan een prijs stunter zijn? (want dat is wat een actie is: een prijsvoordeel, anders is het geen actie....)

**gewenst als in vanuit dit perspectief bezien, de schijf van 5: eet voldoende groente en fruit.

Sytske Barkhuis
  • #6
  • 6 dec '20
  • 14:12

In het Nationaal Preventieakkoord staat dat supermarkten klanten moeten verleiden om de gezonde producten te kopen. Daar zouden ze wel eens mee mogen beginnen, maar blijkbaar durft geen enkele supermarkt dit aan? Of weten ze daar ook niet wat ze aan gezonde producten verkopen?

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #5
  • 5 dec '20
  • 23:21

Hier en daar een vinkje, bewust of nutri-score logo op voorverpakte producten heeft weinig zin en heeft ook weinig met de schijf van 5 of voedselpyramide te maken. Ze prijken vaak op bewerkte producten die niet vers zijn. Mocht dit ooit veranderen, dan komen de avocado (teveel vet), fruit (teveel suiker) en vele verse producten uit de zee (teveel zout) er slecht van af.

De supermarkten presenteren hun producten nog steeds als een omgekeerde voedselpyramide en zien daarmee nog steeds kans het inkoopgedrag van veel consumenten nadelig te beïnvloeden, vaak op een agressieve manier. Wat buiten de pyramide of schijf van 5 valt is erg veel en werkt verstorend tijdens het bewust boodschappen doen. Zij die weten wat gezond eten betekend, slaan hele afdelingen over.

Ook de Gezondheidsraad lijkt geen invloed op de uitstraling van supermarkten te hebben. Voorlopig moet je je eigen weg zoeken met bijvoorbeeld de adviezen van Jaap Seidell op je boodschappenlijstje.
Miljoenen spenderen aan dagelijkse TV-spotjes zoals in Frankrijk "manger 5 fruits et legumes par jour" heeft niet veel zin als je daar in de praktijk niets van terugziet. Bovendien vraag ik mij af of de jonge generatie wel massaal naar het reclameblok van het 8 uur journaal kijkt.

Stefan van der Bij
  • #4
  • 3 dec '20
  • 22:54

Ik ook niet. Bewust.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.