10
Fotocredits: 'Doodlopende natuur', Bert Kaufman

FlashRutte gaat het lukken

Terwijl landbouwminister Staghouwer 4 lekker lange weken met vakantie is om 'de batterijen op te laden', gaat zijn premier de boer op. Dat doet Mark Rutte om te laten zien dat hij niet voor de boeren wegloopt. Op maandagmiddag toog de premier naar Kelpen-Oler in Limburg. De Telegraaf ging mee en luisterde naar het gesprek. De boeren willen best meedenken, maar geen dictaten over zich heen krijgen waaruit blijkt dat ze 75-90% van hun dieren moeten opruimen. De premier luisterde vol aandacht en nam de ideeën mee naar Den Haag. Of "ze allemaal mogelijk zijn", zei de premier niet te weten "maar ik neem ze wel mee in mijn achterzak naar Den Haag."

Veel hoop kon Rutte de boeren niet bieden, maar hij probeerde wel een vergezicht te schetsen, schrijft de krant: "We hebben de problemen niet zomaar opgelost, maar op langere termijn gaan we dit onder controle krijgen.”

It's all gonna be OK, is een citaat uit menige Amerikaanse rampenfilm die voor een handjevol hoofdrolspelers inderdaad goed afloopt.

De Telegraaf - Rutte in Limburg in gesprek met boeren: ?We gaan dit onder controle krijgen?, 18 jul 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Harm Evert Waalkens
Harm Evert Waalkens Land- en tuinbouw
  • #10
  • 22 jul '22
  • 16:32

Opinie Harm Evert Waalkens, RTV Noord, 8 juli 22

he@waalkens.nl

'Nederland mag niet langer het smerigste jongetje van de klas zijn'

De verdeling van ruimte in Nederland moet op de schop. Dat maakt de weg vrij voor Nederland als gidsland voor innovatieve landbouw, zegt voormalig biologische boer Harm Evert Waalkens. Hij wil af van Nederland als 'smerigste jongetje van de klas'.

Aan superlatieven in het debat over stikstof geen gebrek. Het gaat over 'een keerpunt', 'nu ingrijpen' en 'het bestaande beleid radicaal omgooien'. Het zijn grote woorden die het gebrek aan visie maskeren.

Op het terrein van landbouw en voedselproductie is veel aan de hand en de superlatieven zijn dus nu ook weer niet van de lucht. Het laat onverlet dat de oorlog tussen Oekraïne en Rusland aantoont dat we wat betreft voedselzekerheid bij onszelf te rade moeten gaan.

We moeten de vraag stellen welke elementen van landbouw en voedselbeleid er echt toe doen. In hoeverre moet Europa hier autonoom zijn en welke rol kan en moet Nederland daarin spelen?

Het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) na de Tweede Wereldoorlog is opgezet door Sicco Mansholt, een doorleefde sociaal democraat. Een beleid dat zeer succesvol is geweest.

Met de slogan 'Nooit meer Honger' werd de rurale economie versterkt met instrumenten als prijsgaranties voor landbouwproducten, uittredingsmogelijkheden voor oudere boeren, intensivering van productiesystemen en door onderwijs, voorlichting en onderzoek aan elkaar te verbinden.

Te veel en te vaak is Mansholt verweten dat hij degene is geweest die een systeem heeft ontworpen dat fataal zou worden voor het milieu en de natuur.

Dankzij een voortschrijdend inzicht was het ook Sicco Mansholt die het GLB radicaal omgooide. Dit kwam mede tot stand door de analyses van de Club van Rome met het rapport Grenzen aan de groei.

De gevestigde belangen waren gewend geraakt aan de beschermende vangsystemen en de landbouwlobby had zich uitermate goed georganiseerd. Dat in tegenstelling tot de consumenten en de natuur-en milieu-organisaties.

Politici zijn in dit systeem belangenbehartigers geworden. Niet meer degenen die belangen afwegen.

Het is een fenomeen dat we nu dagelijks zien en het heeft in de afgelopen 30 jaar perverse proporties gekregen. Ondanks de urgentie het beleid zowel in Europa als in Nederland aan te passen, zien we dat compromissen op compromissen worden gestapeld.

Op tal van fronten krijgen we daar nu de rekeningen van gepresenteerd. Die bovendien bij de individuele boeren worden neergelegd. Dit is niet eerlijk en niet solidair.

Boeren en boerinnen zijn als geen ander geïnspireerd om te innoveren. Ze zijn uitstekend opgeleid en ze staan open voor aanpassingen. Maar ze kunnen het niet alleen.

In plaats van het model van de afgelopen jaren waarin de grootschalige productie (economy of scale) bovenaan stond, moeten we naar een ander model. De economy of scale heeft ons 110 miljoen kippen, 13 miljoen varkens, 4 miljoen runderen en de vele andere diersoorten gebracht.

In plaats daarvan moeten we naar een economy of scope, waarin niet langer productieomvang maar andere zaken voorop staan. Ik zie Nederland als kennisland voor me, een laboratorium op praktijkschaal. Een land waarin innovaties worden bedacht en getest met de kennis van boeren en boerinnen, wetenschap en gezond verstand.

Ook daarin kan Nederland een grootmacht zijn. Maar dan niet langer als tweede exporteur van agrarische producten ter wereld, maar als exporteur van beproefde duurzame systemen.

Een tweede pijler onder het Nederlandse plattelandsbeleid zou via de ruimtelijke ordening moeten lopen. Het rapport van Johan Remkes had niet voor niets de aansprekende titel: Niet alles kan overal. En zo is het!

Maatwerk en gebiedsgericht vergunnen van economische activiteiten kan alleen op basis van wederkerigheid. De landbouw kan zeker een fantastische bijdrage leveren aan een vitaal platteland. Maar dan wel onder voorwaarden.

In mijn beleving is een verdeling van de ruimte aan herijking toe en daarbij zou een Agrarische Hoofdstructuur plaats kunnen bieden voor de laboratorium functie, in combinatie met landbouw, natuur en water.

Met als doel van Nederland een gidsland op het terrein van de landbouw te maken. Zodat we niet langer het 'smerigste jongetje' van de Europese klas zijn.

Harm Evert Waalkens was biologische boer in Finsterwolde en zat van 1998 tot 2010 voor de PvdA in de Tweede Kamer. Voor de partij was hij landbouwwoordvoerder

Piet Keijzer
Piet Keijzer plantenvermeerdering
  • #9
  • 19 jul '22
  • 13:38

Ik probeer het punt te maken dat het vervangen van de minister-president (staatskundig correct?) niet veel invloed zal hebben op het functioneren van de uitvoeringsorganisaties. Er is een rapport geschreven dat heet: klem tussen balie en beleid.

Neem als voorbeeld de uitvoeringsorganisatie 'de belastingdienst' . Die kan het niet aan om alle wetgeving om te zetten in haar systemen. Moet je daar dan rekening meehouden of gewoon maar wetgeving blijven maken?

René de jong
René de jong Melkveehouderij & Makelaardij
  • #8
  • 19 jul '22
  • 13:14

#5 Piet schrijf jij anders of denk je ander dan ik ?

"Hij voert niet uit waarvoor hij gekozen is"
"Hij voert uit waarvoor hij NIET is gekozen"

In geen geval staat in het verkiezingsprogramma van VVD onteigening en zo'n forse veekrimp, dus in mijn beleving voert hij iets anders uit dan waarvoor gekozen..... voor CDA idem.
Er is wel een link voor deze feiten maar dat vind Dick dan weer complotdenkers, terwijl ze zeer feitelijke info brengen.....

#6
Hier vind je Voermans

Frits van der Schans
Frits van der Schans Food- en agri-economie
  • #7
  • 19 jul '22
  • 12:50

Piet Keijzer staatskundig schrijf je heel bijzondere dingen: "Rutte blijft de democratisch gekozen president".

1) Nederland heeft geen president. Ons staatshoofd is een koning en de voorzitter van de ministerraad c.q. het kabinet (Mark Rutte) is minister-president.
2) De minister-president wordt niet door het volk gekozen. De Tweede Kamer die wél door het volk (democratisch) is gekozen, heeft bij meerderheid het vertrouwen gegeven aan het kabinet en daarmee aan de minister-president.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #6
  • 19 jul '22
  • 10:03

#3, René, wat vertelde Voermans en waar? Met andere woorden, heb je een linkje?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.