0
Fotocredits: 'Sushi Bar Conveyor Belt', Wikimedia

FlashRobots maken sushi, maar zijn nog geen kelners

Wie dacht dat topkwaliteit sushi hapje voor hapje door hoogopgeleide koks met door jarenlange oefening geperfectioneerde snijtechnieken bereid wordt, heeft letterlijk de sushitrein gemist. De kaitenzushi, sushi-per-loopband, wel te verstaan.

Al in 1958 opende de eerste kaitenzushi-vestiging in Osaka de deuren. Dankzij de lopende band-sushirestaurants is sushi fastfood geworden dat kan wedijveren met hamburgers en fried chicken, schrijft The Guardian.

De sushitreinrestaurants, inmiddels zijn er zo'n 4.000 in Japan, hebben zich ontwikkeld tot een sector waar 740 miljard yen in omgaat, ruim €5 miljard.

Daar komt wel de nodige technologie bij kijken. Artificial intelligence om te analyseren wanneer welke gerechten in trek zijn en daar de inkoop op af te stemmen. Dat helpt om voedselverspilling te beperken.

Rijstrobots maken per uur 3.600 blokjes rijst (veel sneller dan een sushichef). Ze zijn niet van handgemaakte te onderscheiden. Andere robots wikkelen de rijst in nori. En weer andere bewaken of de bestelde sushi wel binnen 3 minuten bij de klant op de band arriveert.

Al die robots helpen het ook in Japan spelende personeelstekort te ondervangen. Hoewel het snijden van de vis en het op de rijst leggen nog altijd aan mensen voorbehouden is. Net als het afruimen van borden en schoonmaken van tafels. Dat kunnen robots (nog) niet zo goed.

The Guardian - ?Not soulless blocks of rice?: the secret world of Japan?s robot sushi chefs, 24 jan 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.