Deze gekkigheid is overal en van alle tijden. De Bijenkorf stopte 45 jaar geleden met hun comestibles en delicatessen omdat de ‘gegoede burgerij’ steeds verder kromp. Inmiddels zijn ze weer helemaal terug en erger dan voorheen.
Designerhandtassen en horloges? Niet meer nodig. De nieuwe statussymbolen van de middenklasse vind je gewoon in de keuken. Denk aan een mooi flesje olijfolie, een gekleurd blikje vis of zoutvlokken die zo mooi zijn dat ze eigenlijk in een kunstgalerie thuishoren.
Volgens de Britse supermarktketen Waitrose is een hippe voorraadkast een nieuwe vorm van luxe. Geen saaie plastic flesjes en potjes meer, maar stijlvolle glazen flessen en kleurrijke blikken waarmee je je kookkunsten én smaak kunt etaleren. Een fles olijfolie met een gouden dop of een potje biologisch appelazijn geeft direct de boodschap: ‘Ik ben een serieuze thuiskok.’
En die boodschap heeft een prijs. Waar je voor een fles ‘gewone’ extra vierge olijfolie nog €7 kwijt bent, betaal je voor de exclusieve olijfolies maar liefst €22 per 250 ml – dat is €88 per liter. Een blikje sardines in een opvallend geel jasje kost al gauw €6 – zes keer meer dan de standaardvariant - en voor een biologische basalmicoazijn betaal je ongeveer €18 per 250 ml, de huismerkvariant is €1,50.
Social media is de aanjager van deze trend. Daar komen veel prachtige voorraadkasten en organizer filmpjes voorbij.
Dus de volgende keer als je een cadeautje mee neemt voor iemand: laat die fles wijn maar staan en geef een hippe fles olijfolie!
Deze gekkigheid is overal en van alle tijden. De Bijenkorf stopte 45 jaar geleden met hun comestibles en delicatessen omdat de ‘gegoede burgerij’ steeds verder kromp. Inmiddels zijn ze weer helemaal terug en erger dan voorheen.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.