FlashNoren gaan elektrisch vliegen

Wereldwijd produceerden vliegtuigen 859 miljoen ton CO2 in 2017. De mens produceert wereldwijd meer dan 40 miljard ton CO2. Vliegen is dus goed voor zo'n 2,5% van de klimaatverandering. In de toekomst zal de uitstoot naar verwachting verdrie- tot verzevenvoudigen. Noren willen daarom binnenlands alvast elektrisch gaan vliegen. Ironie: dat betalen ze allemaal van de olie (en wat gas) die ze exporteren naar de rest van de wereld. Uitstoot elders is goed voor de helft van hun exportwaarde.

Het Financieele Dagblad - Waarom Noorwegen een walhalla is voor elektrisch vliegen, 4 jul 2019
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #1
  • 4 jul '19
  • 22:05

Ik ben geen vliegtuigingenieur maar weet wel dat gewicht en gewichtsverdeling echt een ding is bij een vliegtuig. Voor kleine vliegtuigen die korte afstanden moeten acht ik elektrisch vliegen mogelijk, maar voor verkeersvliegtuigen ten grote van een 747-400 acht ik het onmogelijk aangezien 747 al een leeggewicht van 180 ton heeft. Als we elektrische verkeersvliegtuigen dan zullen de volgende dingen moeten gebeuren.

1. accu's moeten meer energie kunnen opslaan en veel lichter worden.
2. accu's mogen geen prestatieverlies hebben bij lage temperaturen en laat staan het begeven.
3. het opladen van accu's moet veel sneller gaan.
4. accu's moeten langer mee gaan.
5. Flink opschroeven van de elektriciteitsproductie.

Elektrische schepen lijkt mij realistischer aangezien het leger al diverse (vliegdek)schepen en onderzeeboten met een kernreactor aan boord voor de energievoorziening.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.