1
Fotocredits: Multipacks, Lay's

FlashNoem krimpflatie gezond en het is OK

Bedrijven die zich schuldig maken aan krimpflatie - minder inhoud voor dezelfde prijs - kunnen er vergif op innemen dat ze consumentenorganisaties over zich heen krijgen. In het vriendelijkste geval worden ze aan de paal genageld voor misleiding, maar ook termen als bedrog of zelfs consumentenmisdrijf worden niet geschuwd.

Als ze het handig aanpakken, is dat nergens voor nodig. Dat laat een Amerikaans onderzoek zien.

Noem de nieuwe, kleinere verpakkingen gewoon 'portion control' (kleinere porties) en iedereen is tevreden. Maar liefst 58% van de respondenten blijkt sinds de coronapandemie bewust kleinere porties te kiezen om minder te consumeren en hun gewicht onder controle te houden. Voor 42% is kleine porties eten een belangrijke bestanddeel van 'gezond eten'.

Ook producenten zijn blij met de kleinere verpakkingen. Ze stoppen gewoon flink veel kleine zakjes in één bulkverpakking. Kleiner en lekker veel gaan zo prima samen. Bij PepsiCo is de verkoop van 'multiverpakkingen', met 18 tot 50 (!) kleine zakjes verschillende chips en zoutjes, het snelst groeiende deel van de activiteiten.

FoodNavigator USA - Could reframing ?shrinkflation? as portion-control boost sales? , 17 jan 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #1
  • 17 jan '23
  • 14:53

Slimme marketing: steeds minder zoutjes en steeds meer verpakkingsmateriaal verkopen voor hetzelfde geld....

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.