Fotocredits: 'Vleesschap Supermarkt',
Pixabay
De Nederlandse supermarkten verkochten in 2022 7% minder vlees dan het jaar daarvoor. De verkoop van vers vlees daalde met 9% en die van vleeswaren met 4%, juicht Wakker Dier. De daling baseert Wakker Dier op kassascandata van vrijwel alle supermarktketens.
Dé vraag die rijst, is natuurlijk of consumenten ook daadwerkelijk minder vlees zijn gaan eten. Volgens vleesconsumptieonderzoeker Hans Dagevos (WUR) (niet betrokken bij dit onderzoek) is de daling 'een teken dat er iets aan het kantelen is in de samenleving'. Hij noemt in Trouw bewustzijn over duurzaamheid, klimaat en dierenwelzijn, net als het feit dat steeds meer Nederlanders als flexitariër door het leven gaan. Bovendien waren afgelopen jaar - voor het eerst - vleesvervangers even duur als vlees.
Supermarkten zien een belangrijke oorzaak in de hoge inflatie en stijgende energie- en voerkosten. Vlees werd het afgelopen jaar veel duurder. Ook dat drukt de verkoop.
Het lijkt plausibel de forse daling van de consumptie te zien als een mix van de gestegen prijzen en de door Dagevos genoemde houding.
Wakker Dier - Vleesverkoop supermarkten zeven procent gedaald - Wakker Dier,
4 mei 2023