8
Fotocredits: Mark Harbers, Valerie Kuypers, Rijksoverheid

FlashMinister Harbers legt bouw wegen en spoorlijnen stil

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, zegt minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W) en Waterstaat. De stikstofcrisis, personeelstekorten en stijgende prijzen gooien roet in het eten. De budgetten voor nieuwe wegen en spoorlijnen hevelt Harbers over naar de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen. Aanleg van nieuwe infrastructuur heeft minder prioriteit volgens de bewindsman.

In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro toegewezen aan nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. De uitvoering komt niet van de grond door de stikstofproblematiek. Harbers: “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen.”

Groen licht voor nieuwe aanlegprojecten zoals wegverbredingen en nieuwe spoorlijnen lijken voorlopig een illusie. Wel kunnen projecten doorgaan die reeds een vergunning hebben, zijn gestart of onder een tracébesluit vallen. Projecten die bijdragen aan de woningbouwafspraken uit het coalitieakkoord zouden kunnen worden uitgezonderd, volgens een woordvoerder van I&W.

Infrasite - Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen en spoor, 21 mrt 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Ton Terlouw
Ton Terlouw Bodemvruchtbaarheid, plantweerbaarheid
  • #8
  • 27 mrt '23
  • 13:17

#7 René, wat is jouw mening over de klimaatvooruitzichten? Zie jij daar een rol voor boer, burger en industrie? En zo ja welke? En zo nee, waarom niet?

Ik snap dat je opkomt voor boeren belangen. Geen probleem. Maar waar sta jij ten aanzien van de klimaatproblematiek? Ben daar erg benieuwd naar. Misschien heb ik dat al ergens kunnen lezen, maar dat is me dan ontgaan.

René de jong
René de jong Melkveehouderij & Makelaardij
  • #7
  • 25 mrt '23
  • 9:25

#4 Klopt Willem en dat kan juridisch ook, alleen jammer dat LNV en haar (activistische) juristen oogkleppen op hebben voor andere geluiden dan die van C.W. Backes.

Visjes zijn gelijk aan stikstof volgens Backes en dat is de reden dat er geen drempelwaarde GEBRUIKT mag worden.

Blijkbaar moet ook hier eerst een rechtszaak tot het hoogste niveau gevoerd worden zodat je de jaren kunt tellen dat dit nog gaat duren.



De coalitie kreeg en krijgt straks een fikse tik om de oren, het volgend adres is dan de ambtenaren op LNV die tot nog toe volledig vrij spel hebben.

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #6
  • 24 mrt '23
  • 11:50

Douwe #5 Onze eigenzinnige ondoordachte regels hebben we boven het mondiale inzicht verheven.
IPCC: onmiddellijk veel meer en goedkoper openbaar vervoer, liefst gratis.

Douwe de Jong
Douwe de Jong Energie Economie Eten
  • #5
  • 24 mrt '23
  • 10:23

Je zou toch denken dat openbaar vervoer prioriteit heeft. Gezien de toename van het aantal auto's.
Meer auto's ook de pakketje auto's mee gerekend beteken toch ook weer meer en beter asfalt.
Zou je denken. Als je naar minder uitstoot wilt (vastgelegd in wetgeving) waarom dan op oude voet door breien? Lobby? gebrek aan visie? daadkracht? bang voor de toekomst?

willem van aaken
willem van aaken Land- en tuinbouw
  • #4
  • 22 mrt '23
  • 18:54

Ze hoeven maar één getalletje aan te passen en dan is het opgelost.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.