5

Flash Dagelijkse KostMilieuballetjes van Ikea worden veel bescheidener

Ikea klopte zich op de borst met de maar liefst 25 keer mindere milieu-impact van het plantaardige Zweedse gehaktballetje, in vergelijking met het vleesballetje. Een onwaarschijnlijk groot verschil, vond Agrifacts, dat een factcheck deed op de bewering.

Althans, dat probeerde Agrifacts. Maar Ikea Nederland en ook Ikea International weigerden inzicht te geven in de onderbouwing van de duurzaamheidsclaim, die op grote reclameborden uitgedragen wordt. Dus stapte Agrifacts naar de Reclame Code Commissie om de kwestie te toetsen.

Plots werd Ikea wakker. Getallen kun je tenslotte controleren als het er op aankomt. Het woonwarenhuis wil een zitting voorkomen en gaat de reclames voor 1 januari verwijderen.

Ikea Nederland heeft inmiddels het schaamrood op de kaken. Dat het hoofdkantoor in Zweden de informatie niet wil prijsgeven, is tot daar aan toe. Excuses zijn aan de orde. "Het is onverantwoord om harde getallen te koppelen aan de milieu-impact van producten hier in Nederland," zegt de woordvoerder.

Ikea verwijdert milieuclaims vegetarische balletjes ? Stichting Agrifacts, 5 nov 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
ellen-maureen colpa
ellen-maureen colpa melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen
  • #5
  • 6 nov '23
  • 20:07

Los van de getallen. Het blijft bijzonder dat een meubelfabrikant goede sier probeert te maken met de verkoop van milieuvriendelijke plantaardige balletjes terwijl het grootste aandeel van de broeikasgasemissies in de winning van materialen zit.
Om dan toch weer met getallen te komen. Volgens het sustainability report ikea zijn de broeikasgasemissies van de voedsel ingrediënten in 2022 ten opzichte van 2016 gedaald met 7% (0,05 miljoen ton CO2e). In 2016 waren de broeikasgasemissies van IKEA 29,2 miljoen ton CO2e. De plantaardige balletjes zorgden dus voor een daling in de wereldwijde broeikasgasemissies van ikea van 0.17%.
De broeikasgasemissies als gevolg van het winnen van materialen steeg met 1,4 miljoen ton CO2e.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 6 nov '23
  • 17:38

Bij mijn weten worden de balletjes van Ikea in Nederland gemaakt. Ik weet niet wie het nu doet en waar, maar sprak ooit met een Nederlands vleeswarenbedrijf dat gevraagd was te offreren.

ellen-maureen colpa
ellen-maureen colpa melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen
  • #3
  • 6 nov '23
  • 16:19

René geeft aan wat het probleem is van het vergelijken van koolstofvoetafdruk van verschillende levensmiddelen.
Bij vergelijkingen worden doorgaans wereldwijde gemiddelden gebruikt terwijl die voor bijvoorbeeld voor Nederland een stuk lager liggen. In de vergelijking van René worden voor de vlees ingrediënten volgens mij de wereldwijde gemiddelden genomen. Het cijfer voor pea protein lijkt uit Groot Brittannië afkomstig te zijn. Indien Nederlandse vleesingrediënten zouden worden gebruikt zouden de cijfers anders zijn. Volgens het RIVM is de CO2e voor 100 gr varkensvlees 0,74 kg CO2e, voor rundergehakt 2,2 CO2e: milieubelasting van voedingsmiddelen. Een stuk lager dan die in de bronnen van René worden aangegeven.
Is het dan veroorloofd om te zeggen dat de bewering van IKEA niet klopt? Ik denk dat de bewering niet klopt maar zeker weten doe ik het niet. Zowel de getallen die René en ik gebruiken gaan tot en met distributie. IKEA doet de bewering exclusief verwerking, transport en opslag.

Rene Smit
Rene Smit toerisme & yoga
  • #2
  • 6 nov '23
  • 13:07

Ik gok dat ze zich hebben gebaseerd op Poore en Nemecek 2018.

Wel jammer dat ze de berekening niet willen laten zien, maar Ikea zal wel hebben gedacht: choose your battles.

Bierviltjes berekening:
(we laten alle bijproducten even buiten beschouwing)
CO2e Pork 2.4 kg/100g *
CO2e Beef : 15.5 kg/100g *

Co2e Pea protein : 0.54 kg/100g *

Verhouding pork:beef = 1:2 *

Dus 100g meatball = (2.4+15.5+15.5)/3 = 11.1 kg CO2e/100g

0,54/11,1*100% = 4,9%

"The most recent example is the plant ball HUVUDROLL – a more sustainable option for the many meatball lovers that has only 4%** of the climate footprint of the traditional meatball, without compromising on taste and texture.

** Relates to the climate footprint of the ingredients only, and excludes processing, transportation and storing."

(source)

Ingredienten: Pea protein* (30 %), water, rapeseed oil, potatoes, binding mixes (9%) (crumbs [rice flour, dextrose (maize), salt, emulsifier (E471)], pea starch, pea protein [21 %], emulsifier [E461]), onion, oat bran, natural flavourings, mushroom concentrate, dried apple, salt, tomato powder, black pepper, allspice. (*)

N van Rooij
N van Rooij Land- en tuinbouw
  • #1
  • 6 nov '23
  • 9:09

Goed werk van Agrifacts.
Het zou verplicht moeten worden dat bedrijven die dergelijke reclame uitingen ventileren deze herleidbaar zouden moeten publiceren.
Ikea weigert zelfs de onderbouwing te leveren en dan wachten ze nog 2 maanden om de reclame te verwijderen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.