0
Fotocredits: 'Here's looking at you', tuppus

FlashMet vissenkoppen, blikvlees en discounters de inflatie te lijf

Net als Nederland kampt Groot-Brittannië met voedselinflatie. Die is bovendien het gevolg van een weggezakt pond door economisch mismanagement van de overheid.

Britse consumenten trekken de broekriem aan. Supermarktketen Waitrose ontdekte op basis van kassabonnen en een enquête onder klanten dat consumenten weer gesneden witbrood kopen in plaats van ambachtelijk zuurdesembrood. En dat ze de prijzige olijfolie laten staan in ruil voor goedkopere oliesoorten. Ook ingeblikt eten, dat tijdens de coronacrisis opgang deed, is blijvend populair. Van het beroemde (of beruchte) blikvlees Spam stegen de verkopen dit jaar al met 36%.

Ook op het gebied van vers kiezen de Britten voor goedkoper. Goedkopere, maar ook taaiere, stukken vlees of vis. Geen zalm maar een vissenkop. Geen biefstuk maar schenkel of runderwang. Dat hoeft helemaal geen achteruitgang te zijn, aldus Waitrose. Restaurants zetten ons al jaren langzaam gegaarde gerechten voor met "een maximale smaak en smeltende textuur". Gewoon zelf doen! Met een slow cooker en de talloze recepten op internet doe je dat nu ook gewoon thuis. In een handomdraai, en voor een fractie van de kosten.

Discount-supermarkten groeien als kool. Het gecombineerde marktaandeel van Aldi en Lidl in het VK is in de afgelopen 12 maanden gestegen van 14,2 procent naar 16,4 procent. Dat is heel fors.

Independent - Consumers turn to fish heads and cheaper meat cuts to lower grocery costs, 25 okt 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.