Je kunt de televisie niet aanzetten of je ziet wel een reclame langskomen waarin jonge klanten bij McDonald's denken te weinig betaald te hebben. Niet alleen McDonald's, ook concurrenten zoals Burger King en KFC proberen met scherpe prijzen klanten te lokken. Zagen we eerst in de VS de $5-menu's over elkaar heen buitelen, inmiddels zijn €5-deals ook in Europa volop te vinden.
Dat lokken van klanten lijkt te werken, want McDonald's rapporteerde donderdag hogere omzetcijfers dan verwacht.
Maar bij nader inzien valt dat nogal tegen.
In de VS steeg de omzet met 0,3%, en inderdaad dankzij de goedkopere menu's. Maar in de internationale markten liep de omzet terug: in Frankrijk, Duitsland en Australië daalden de verkopen met 2,1%, in de ontwikkelende markten, waaronder China en het Midden-Oosten, was de daling 3,5%. Wereldwijd blijft McDonald's de effecten van de inflatie en de dalende koopkracht voelen, waardoor consumenten kritischer kijken naar hun uitgaven.
De zorgen over de komende kwartaalcijfers worden vergroot door de recente E.coli-uitbraak in de VS. In totaal zijn 75 mensen besmet geraakt nadat ze iets aten bij McDonald's. Eén persoon overleed zelfs; dat is slecht voor de aanloop. Inmiddels is duidelijk dat niet het rundvlees van de hamburgers, maar de gesneden uien bij de Quarter Pounder de vermoedelijke besmettingsbron zijn.
Nadat het spoor van de besmettingen naar McDonald's bleek te leiden, liep het klantenverkeer meteen met 10% terug. In een markt waarin de consumenten al zo voorzichtig zijn met hun uitgaven, kan McDonald's er geen reputatieschade bij hebben.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.