Mars is hard op weg om in de komende vijf jaar de verkoop van chocola in opkomende markten te verdubbelen. Europeanen eten 7 kg chocolade per persoon per jaar; in landen als Kenia en Nigeria is dat 200 g.
Daar is nog flink ruimte om te groeien, aldus ‘s werelds grootste repenmaker.
Mars brengt repen met lokale smaken op de markt in een poging om consumenten in potentiële groeimarkten aan de chocola te krijgen. In Brazilië brengt de multinational Snickers met karamel- en baconsmaak op de markt. In India worden consumenten verleid met Snickers die van een pastache-, saffraan-, en amandelsmaak zijn voorzien.
Let Mars ook nog een beetje op de gezondheid van de mensen die het bedrijf fors meer chocolade wil leren eten?
Blas Maquivar, hoofd van de afdeling opkomende markten bij Mars Wrigley, de afdeling snacks van het bedrijf, zegt er het volgende over: “Om verder te gaan als een zeer succesvol snackbedrijf, moeten we ons aanbod blijven ontwikkelen en keuzes aanbieden”. Kleinere reepjes zijn een strategie die helpt bij zowel inflatie als het streven om niet te veel te eten van iets dat je met mate moet consumeren. De overname van bedrijven die gezonde snackrepen maken, zoals Kind, is ook een voorbeeld van het bieden van keuze.
Verder zegt Mars dat het bedrijf zijn aandeelhouders verplicht is om wegvallende verkopen in de ene markt elders met groei te compenseren als daar kansen voor zijn.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.