0
Fotocredits: Wegen, Pixabay

Flash PerspectiefLopende band vervangt 25.000 chauffeurs

Japan heeft grootse plannen: een 515 kilometer lange 'lopende band' die goederen gaat vervoeren tussen Tokio en Osaka. De band zal luchthavens, zeehavens en treinstations met elkaar verbinden.

Japan kampt met een groot tekort aan chauffeurs. En dat wordt alleen maar erger sinds ook Japan de thuisbezorging heeft ontdekt tijdens de coronapandemie. Een nieuwe, dit jaar aangenomen, wet beperkt de werktijden van chauffeurs om uitputting te voorkomen. De wet vermindert het risico op ongelukken door overbelaste chauffeurs, die 90% van het vrachtverkeer in Japan voor hun rekening nemen, maar beperkt ook aantal beschikbare chauffeurs. Dat is een probleem voor de dagelijkse levering van goederen en middelen aan ziekenhuizen, restaurants, supermarkten en winkels.

Het nieuwe automatische transportsysteem zou wel 25.000 vrachtwagens per dag kunnen vervangen. Dat betekent minder verkeer, minder CO2-uitstoot en een snellere doorstroom. Reken maar dat er flink wat voedsel over de band zal gaan: in Nederland draait ongeveer een derde van het wegvervoer om voedsel.

De planning is dat de lopende band rond 2034 operationeel is. Er hangt wel een prijskaartje aan, van €22 miljard.

The Guardian - Japan plans ?conveyor belt road? linking Tokyo and Osaka amid delivery driver shortage, 7 nov 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.