1
Fotocredits: 'Ground meat', kadluba

FlashKrimpflatie helpt anti-vleesmissie RIVM

Welke 'gedragsveranderingsstrategieën' laten jongeren minder vlees eten? Dat wilde het RIVM weten en vroeg dus 1.800 jongvolwassenen naar hun vleesgewoontes. Het antwoord is niet wereldschokkend: maak porties kleiner en alternatieven goedkoper.

Het overheidsinstituut loopt met deze raad achter de werkelijkheid aan. Door de hoge inflatie en sterk gestegen prijzen van vlees, draaien slagers al kleinere gehaktballen, een vorm van krimpflatie. Ook letten (jonge) consumenten door de hoge prijzen op het gewicht van hun biefstuk en karbonade.

Het onderzoek laat verder nog zien dat jongeren vlees willen minderen vanwege milieuproblemen en slecht dierenwelzijn. Als het half-om-halfgehakt je daarbovenop financieel midscheeps raakt, dan wordt een goedkoop gemaakte vegabal onweerstaanbaar. Havermelkmaker Oatly probeert koemelk al met staatssteun uit het schap te jagen.

AD - RIVM: ?Verleid jongeren tot minder vlees eten door kleinere porties en goedkopere alternatieven?, 2 jun 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Bram van Driel
Bram van Driel Voormalig redacteur, Foodlog
  • #1
  • 9 jun '22
  • 20:44

Uit ander onderzoek van onder andere het RIVM blijkt dat consumenten een derde minder vlees kopen als de prijzen stijgen en ze in de supermarkt informatie krijgen over de milieuschade van vleesproductie. Op nu.nl roept dit veel reacties op.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.