Om te voorspellen wat de Vlaming eet, hoef je alleen maar de tv aan te zetten. Kookprogramma’s zoals het immens populaire Dagelijkse Kost bepalen wat er in de Vlaamse keukenkastjes en koelkasten belandt. Studies zijn er nog niet, maar sectororganisaties zeggen dat ze het effect wel degelijk merken en supermarkten houden al jaren de kookshows bij.
Het blijkt dan ook regelmatig een een-tweetje. Kookshows promoten vaak lokale ingrediënten en seizoensproducten. VLAM, de Vlaamse organisatie voor agro- en visserijmarketing, speelt daar slim op in en werkt nauw samen met Jeroen Meus en companen door hen ingrediëntsuggesties in te fluisteren, bijvoorbeeld in het kader van een campagneweek zoals de Week van de Witloof.
Niet alleen tv-koks helpen zo een handje om het winkelwagentje van de Vlaming te vullen, ook influencers kunnen dat. Influencers slagen er bovendien goed in het jongere publiek te bereiken.
Verdwijnt dan ook de creativiteit uit de keuken en gaat iedereen hetzelfde eten, met die alomtegenwoordige tv-kok en kookinfluencer? Dat was ook de kritiek die de maaltijdbox bij zijn vliegende start ontving. Eindredacteur van Foodlog Cécile Janssen vertelde toentertijd in een interview met de Volkskrant in ieder geval blij te zijn dat mensen op deze manier geïnspireerd zijn om überhaupt te gaan koken. Beter koken volgens de tv-kok, dan een pizza bestellen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.