Als je mee zou willen gaan met het argument "faciliteren van mondiaal opererende bedrijven" , dan kunnen al die tientjesvluchten en overstappers - minimaal 80% - geschrapt worden?
Vliegen is onduurzaam. Niettemin geeft de Nederlandse regering er een paar miljard steun aan. Het maakt Nederland aantrekkelijk als vestigingsplaats voor mondiaal opererende bedrijven. Zelfs econoom Matthijs Bouman twijfelt.
Twitter - nieuwsuur on Twitter, 26 jun 2020“De hubfunctie van Schiphol zorgt ervoor dat Nederland interessant wordt voor het internationale bedrijfsleven om zich te vestigen, maar er komen steeds meer twijfels of deze strategie wel veel toegevoegde waarde genereert”, zegt econoom @mathijsbouman. #Nieuwsuur pic.twitter.com/3yAxGHUNdO
— nieuwsuur (@Nieuwsuur) June 26, 2020
Als je mee zou willen gaan met het argument "faciliteren van mondiaal opererende bedrijven" , dan kunnen al die tientjesvluchten en overstappers - minimaal 80% - geschrapt worden?
Nee, want die betalen het leeuwendeel van de vaste kosten.
Hoewel ... ik weet nog dat ik ruim 30 jaar geleden naar London vloog (business class, want ik werkte bij een bank) voor 800 gulden. Nu ondenkbaar. Toch is duurder vliegen wel degelijk denkbaar voor het 'elkaar in de ogen kijken'.
Nu Zoom/Team/Meet ik met de hele wereld. De uitdaging is het vinden van een goed time slot dat niemand te laat in of te vroeg uit bed haalt. Dat was in februari op deze schaal en bereidwilligheid nog ondenkbaar.
Ties Joosten heeft in FTM in een aantal artikelen de financiële stromen in de luchtvaart laten zien. Aanrader. Ik pik er even uit: de KLM betaalt geen BTW , maar kan wel BTW terugvragen van de inkopen. Dat is een aardige smak geld! KLM - en anderen - mogen belastingvrij tanken, geen accijns, geen BTW.
Vasten lasten worden verder afgewenteld op de honderduizenden omwonenden. Met o.a. als gevolg: verkorte levensduur, meer aandoeningen van ademhalingswegen en longen, hart-en vaatziekten, kanker en dementie. Naast de bakken met roet, stoten vliegtuigen o.a. ook CO2 uit, het klimaateffect daarvan wordt minstens verdubbeld door de vliegtuigstrepen. Dat zijn ook vaste lasten, keurig over de schutting gegooid.
Ingebouwd in het "reddingspakket" voor de KLM is: méér CO2 en andere ellende. Wellicht kan de "Green Deal" van de EU groei van KLM en Schiphol stoppen. Dan komen die miljarden zeker niet meer terug. Kunnen we daar mooi - zoals gebruikelijk - de EU de schuld van geven.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.