7
Fotocredits: Nutrition facts, Picryl

Flash Dagelijkse KostKleine lettertjes grootste ergernis van consument

Verpakkingen ontwerpen is een hele kunst. Zoveel mogelijk informatie op een zo aantrekkelijk mogelijke verpakking plakken is niet makkelijk. Daarom staan verpakkingen tegenwoordig vol met piepkleine lettertjes. Tot grote ergernis van de consument, blijkt uit een onderzoek van het Duitse marktonderzoeksbureau MediaAnalyzer.

In een enquête vroeg het bureau aan 600 consumenten wat hen het meest stoort aan verpakkingen. De kleine lettertjes werden het vaakst genoemd (48%). En hoe ouder je wordt, hoe vervelender dat gepriegel: 63% van de 60-plussers ergerde zich aan kleine lettertjes, terwijl dit 27% was bij de 16 tot 39-jarigen.

Naast het feit dat mensen moeite hebben met lezen, vinden ze verpakkingen ook vaak te druk of te weinig informatief (beide 37%). Voor 18% is het zelfs niet altijd helder om wat voor soort product het gaat, of blijft onduidelijk om welk merk het gaat (vindt 11%).

Er is nog een hoop te winnen in de wereld van verpakkingsdesigns, denken de marktonderzoekers. Vooral duidelijkheid en leesbaarheid zijn cruciaal om de kritische consument tevreden te houden.

Foodbusiness - Ergernis over kleine lettertjes op verpakkingen - Achtergrond Verpakkingen, 29 aug 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #7
  • 1 sep '24
  • 12:19

Waarschuwing: Gebruik de treklip alleen als een blikopener niet voor hande is.

Wat verpakking van blikjes betreft mogen ze wel eens een waarschuwing op blikjes met treklip plaatsen dat bij en na het openen een messcherpe rand ontstaat die diepe snijwonden tot gevolg kan hebben. Jaarlijks bezoeken 7100 mensen, na een mislukte openingspoging, de eerste hulp van een ziekenhuis, meldt Stichting Consument en Veiligheid. De meeste slachtoffers, 28 procent, vallen bij het openen van conservenblikjes.

Overkwam mij na het openen van een blikje tomatenpuree. Om het blikje te legen zijn je vingers daarbij erg behulpzaam. Vroeger opende je een blikje met een blikopener waarbij die messcherpe rand afwezig bleef. Tegenwoordig open ik dit soort blikjes met treklip weer gewoon met een blikopener, desnoods aan de onderzijde. De nieuwere generatie blikjes kunnen helaas niet meer met een blikopener aan de onderzijde worden geopend.

Alternatief om alle puree uit een blikje te krijgen zonder snijwonden: Trucje

Jopie Duijnhouwer
  • #6
  • 30 aug '24
  • 19:06

Wouter Klootwijk , dan Edgard Cooper hondenvoer. Includes a healthy boost of apple, carrot, pear, broccoli, banana, kale, spinach, beetroot and blueberry. Die worden uitgebreid op de rug van het lam gepresenteerd. Op de verpakking de hoeveelheden: elk 0,04 %, samen dus 0,36 %. 3,6 gram per kilo dus.

En 700 hele grammen van Edgard Cooper voor nog geen € 10. En wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten is er een 12 kg verpakking voor nog geen € 90. Dus met ruim 40 gram healthy booost....

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er volgens de verpakking ook 41 % grass-fed lamb in de brokjes zou zitten.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #5
  • 30 aug '24
  • 19:01

De voorgeschreven minimale x-hoogte van ‘EU verordening nr. 1169/2011’ van de tekst met verplichte informatie is op zichzelf al een lachertje en zelfs deze wordt met voeten getreden. Goede contrastering van tekt tov de achtergrond is ook totaal nagelaten. Het is ook ongelooflijk hoeveel producenten ondanks voldoende etiketruimte toch veel te kleine letters gebruiken — ‘corps hoofdpijn’.

Wouter Klootwijk
  • #4
  • 30 aug '24
  • 17:50

En, Hens Baltesen, zouden fabrikanten moeten stoppen met grote loze mededelingen op verpakkingen.
Bijvoorbeeld heel groot '100 % Quality' (op een zak chips van Lays). Honderden keren wordt ons verteld dat iets gemaakt is met 'uitsluitend de beste ingrediënten'. Kijk op etiketten van Heineken. Onzininformatie. Pas als er zou staan 'gemaakt met inferieure waar, maar moet u eens zien wat een fantastisch resultaat', verdient de fabrikant onze welwillende aandacht.

Hens Baltesen
Hens Baltesen Hobby-bio-boer, consument
  • #3
  • 30 aug '24
  • 17:35

Fabrikanten zouden ook eens kunnen stoppen met het vermelden van recepten op verpakkingen. Dit gaat praktisch altijd ten koste van de ruimte voor essentiële informatie. Neem iets simpels als de hoeveelheid die in een verpakking zit. Is (gelukkig) meestal niet in kleine lettertjes, maar het staat op de vreemdste plekken, tot onderop de verpakking aan toe. Zet het gewoon voorop! Daar is eigenlijk altijd plek, maar die wil de fabrikant dan weer helemaal voor de volle 100% voor zichzelf hebben om ook het allerlaatste moment toch nog reclame te maken.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.