Britse basisschoolleerlingen moeten meer ijsjes likken in de klas, schrijft The Guardian. Niet omdat het lekker is, maar om over belangrijke wetenschappelijke concepten - zoals temperatuur - te leren.
Toonaangevende professionele wetenschappelijke organisaties pleiten ervoor om deze smakelijke ervaring toe te voegen aan het curriculum voor kinderen tussen de 3 en 11 jaar. Naast ijsjes likken, willen experts ook dat kinderen brooddeeg kneden, in de grond wroeten, recyclen, groenten planten en met schaduwen spelen. En dat allemaal het liefst met licht en muziek. Het moet concepten zoals verwarming, afkoeling, levenscycli en licht beter laten begrijpen.
Het idee is dat zulke ‘essentiële ervaringen’ leren leuker en toegankelijker maken. Niet elk kind heeft thuis een tuin of bakkerij om in te experimenteren, dus zou de school deze kans moeten bieden. Door wetenschappelijke concepten uit te leggen aan de hand van alledaagse ervaringen, zoals smeltende ijsjes, wordt leerstof letterlijk weer tastbaar. Zo kunnen leerlingen die - vermoedelijk net als hun ouders - los zijn geraakt van de werkelijkheid, beter begrijpen en onthouden waar wat ze leren in het echt over gaat, "omdat wat ze hebben waargenomen direct in verband staat met hun eigen leven”, aldus een leraar die het voorstel omarmt.
Eerder uitte de Engelse onderwijsinspectie Office for Standards in Education, Children's Services and Skills (Ofsted) al haar zorgen dat wetenschap uit het curriculum van de basisschool dreigt te verdwijnen omdat er onevenredig veel tijd wordt besteed aan Engels en wiskunde. Die zorg lijkt direct te corresponderen met de zorgen die we in Nederland ervaren met de kritiek op het via modellen en taal benaderen van de wereld. Het publiek - en wellicht zelfs jonge wetenschappers - kunnen zich niet of onvoldoende meer voorstellen hoe de werkelijkheid werkt en raken slaags over de waarheden die modellen opleveren.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.