Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
5
Fotocredits: 'Ballonnen Jumbo' , Bianca van der Ha voor FL Media

FlashJumbo duurder in het noorden

Ophef in de Groningse media nadat de Consumentenbond ontdekte dat de prijzen van sommige producten in Jumbo’s in het noorden duurder zijn dan onder de rivieren en in het midden van het land. Gaan daar dus de ruiten in? Nee hoor, zegt Jumbo. Niemand doet boos in onze winkels in het noorden.

Distrifood - Prijslijnen Jumbo: ophef in winkels blijft uit - Distrifood, 12 mrt 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Sytske Barkhuis
  • #5
  • 13 mrt '20
  • 10:50

#3 Dick,
Mensen willen wat te zeuren/klagen hebben.
Een bezoek aan de kapper is hier bijvoorbeeld weer goedkoper dan in het westen.

Hans Pollemans
  • #4
  • 13 mrt '20
  • 10:08

#3 Tot ver in de '90er jaren werd in Belgie de prijs van het brood bepaald door de Staat.
Werd als eerste levenbehoefte ontzien. Bericht van de Staat hing met prijs vermelding per soort en gewicht in elke bakkerij.

Zeker in een land als Nederland waar de overheid bewust de lonen en het inkomens van miljoenen zodanig laag houdt (goed voor de economie en export) dat zonder staatssteun (scala toeslagen) men niet in eigen levensonderhoud kan voorzien, zou van mij een aantal voedingsproducten gereguleerd mogen worden.
(Sorry voor het continue herhalen; bijna iedereen houdt zich er dom/bewust blind voor. Er rust blijkbaar een politiek taboe om 'toeslagen' ter discussie te stellen. Ondanks een mankerende uitvoering)

Die levensbehoefte voor voedsel is inmiddels wel te verdelen in
A) noodzakelijk voor levenonderhoud
B) 'luxe pleasure-food'. De grens tussen a en b vervaagt steeds sneller.
Nog niet gesproken over de tweedeling onder A: a) wel duurzaam en a) ethisch fout (vlees).

Toch behoort voeding in algemene zin tot het primaire levensonderhoud vanwege de onduidelijke scheidslijn. Een supermarkt hoort daar geen dubieus speelveld van te maken, en dient landelijk (!) qua prijsbeleid vertrouwen te wekken door transparanter naar haar klanten te zijn. Ook al valt het buiten het gamma dat in de weekfolder landelijk wordt aangeprezen. Uiteindelijk is er voor het concern maar 1 overhead.

Dat de prijs van benzine wel per merk verschilt, is een andere zaak. Naast de pretentie van sommige merken dat sommige additieven zuiniger en ecologscher rijden mogelijk maken, kan er binnen de merken sprake zijn van regio-druk (Duitse/Belgische) grens, en je mag anno 2020 stellen, dat plezierrijden geen noodzakelijke levensbehoefte meer is, maar een keuze.
Voor het bedrijfsleven is benzine en de veel goedkopere diesel (fiscaal) een te verekenen bedrijfskost (*). En kunnen lokale bijzondere vestigingskosten (langs snelwegen, waar grond aankoop infrastructureel niet mogelijk is) verdisconteerd worden.

(*) Elk bedrijf werkt daarom met tankpassen op naam, of pint op bedrijfsnaam.

ps. Gisteren weekboodschappen bij Delhaize. Prijs benzine E10 € 1,304 p/ltr. Met een bijna lege tank een boodschappen-bonus van ca. € 14,00..

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #3
  • 13 mrt '20
  • 8:11

Toch heel bijzonder: waarom vinden we verschillende prijzen aan de benzinepomp geen probleem en in de supermarkt wel?

Hans Pollemans
  • #2
  • 13 mrt '20
  • 7:22

Geen nieuw fenomeen, maar er is wel een nieuwe term voor: 'flexigraaien'.
In de 60-70 jaren zuden we de ingang blokkeren met een vreedzame ludieke 'sit-in'.
Werkte nog ook...

Sytske Barkhuis
  • #1
  • 12 mrt '20
  • 19:26

In de winkel boos worden heeft uiteraard geen enkele zin.
Gelukkig hebben we behalve Jumbo nog andere supermarkten in het noorden...

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.