Lijkendrab in voedsel bij Unilever, Albert Heijn zou expres voedseltekorten creëren door groenten te vernietigen, Heineken zou satanistische verwijzingen in zijn logo hebben opgenomen.
BNR onderzocht sociale media op samenzweringstheorieën rond 25 AEX-genoteerde ondernemingen. De helft leverde een hit op, waaronder een aantal food-gerelateerde bedrijven.
Het regelmatig terugkerende thema is de jaarlijkse bijeenkomst van topmensen uit de politiek en het bedrijfsleven, het World Economic Forum (WEF). ‘Unilever, Shell, Heineken en Heinz maken miljarden winst. Allemaal WEF bedrijven. Hebben we nog niks door?’ De theorieën lijken soms te bizar en incoherent voor woorden. Online supermarkt Picnic kreeg na een brand bezoek van cameraploegen van alternatieve populistische media uit de Verenigde Staten. Achter Picnic zou een door Bill Gates gefinancierde kweekvlees-fabriek schuilgaan. Het had voor Picnic weinig gevolgen, het bedrijf is niet in Amerika actief.
Het overvalt bedrijven vaak, samenzweringstheorieën laten zich moeilijk voorspellen. Dat bedrijven er niet veel aandacht aan geven is volgens experts begrijpelijk. Reageren kan het probleem verergeren. Koel niet kloppende feiten weerleggen is een verstandige strategie.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.