Een goed initiatief der meukfabrieken. Als je junkfood inname uit steeds maar verder doorkrimpende porties bestaat eindigt dit uiteindelijk op netto nul. Fabrikanten de wereld uit. Obesitas de wereld uit. Win win!
Voor de 15e keer organiseert Foodwatch de Gouden Windei-verkiezing, de prijs voor het meest misleidende voedselproduct. Nieuw is dat de verkiezing dit jaar expliciet om 'krimpflatie en beknibbelflatie' draait: trucs waarmee fabrikanten minder product of mindere kwaliteit leveren voor dezelfde of een hogere prijs. Andere jaren waren bijvoorbeeld misleidende gezondheids- of ingrediëntenclaims aan de orde. In Frankrijk organiseert Foodwatch overigens al sinds 2017 de campagne 'Arnaques de Noël' om misleidende marketingpraktijken rondom kerstproducten te onthullen. Dat heeft de Franse tak dan toch maar mooi van de Nederlandse afgekeken. Het Gouden Windei dateert al van 2010.
Krimpflatie is een probleem omdat consumenten ongemerkt minder krijgen voor hun geld. Fabrikanten verlagen bijvoorbeeld de inhoud van verpakkingen of gebruiken goedkopere ingrediënten zonder dit duidelijk te communiceren. Dit raakt vooral consumenten met een krap budget, die door stijgende prijzen en ondoorzichtige praktijken moeilijker gezonde en kwalitatieve keuzes kunnen maken. De krimpflatie-problematiek kwam met name de afgelopen 2 jaar duidelijk aan het licht, door de kostenstijgingen na de coronapandemie, de energiecrisis en de effecten van de oorlog in Oekraïne. Producenten proberen prijsverhogingen te verdoezelen door bovengenoemde trucjes. De rauwe consumentenwerkelijkheid is dat onze boodschappen structureel duurder
zijn geworden dan 2 jaar geleden.
Voor het Gouden Windei 2024 zijn Albert Heijn, Liga, Danerolles, Knorr, Nescafé, Hertog en Milka kanshebbers. Stemmen kan vanaf vandaag via goudenwindei.nl. Foodwatch wil met deze verkiezing aandacht vragen voor misleidende praktijken en fabrikanten aansporen tot meer transparantie en eerlijkheid over hun producten.
Een goed initiatief der meukfabrieken. Als je junkfood inname uit steeds maar verder doorkrimpende porties bestaat eindigt dit uiteindelijk op netto nul. Fabrikanten de wereld uit. Obesitas de wereld uit. Win win!
Laat maar lekker krimpen die meuk!
Waarom nou alleen maar stemmen op producten die NIET in de schijf van 5 staan en je beter links moet laten liggen?
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.