Fotocredits: Jonge consument scant code in supermarkt, GS1
Gen-Z gedraagt zich als een boomer in de supermarkt. Tegen alle verwachtingen in koopt bijna twee derde van de Gen-Z’ ers hun boodschappen liever in de supermarkt dan online. Datzelfde percentage geldt ook voor de Babyboomers. Dat blijkt uit onderzoek van Clear Channel, een bedrijf dat advertentieruimte verkoopt aan adverteerders.
16 tot 24-jarigen kopen niet alleen hun producten vaker in de supermarkt dan online, maar hebben ook een grote voorkeur voor echte winkels dan 25 tot 44 jarigen. De belangrijkste redenen waarom consumenten de voorkeur geven aan naar de supermarkt gaan, zijn de mogelijkheid om de kwaliteit van een product te kunnen beoordelen (63%), meteen mee kunnen nemen (53%) en betere aanbiedingen (43%). Eén op de drie geeft aan nieuwe producten te ontdekken door naar de supermarkt te gaan.
De belangrijkste drijfveer om voor een product te kiezen zijn kortingen (65%), de goedkoopste prijs (37%) en het merk (27%). Merkadvertenties in de winkel blijven van belang, zegt Clear Channel, juist voor de jongere generatie die begint met zelf boodschappen doen.
ESM - Gen Z Consumers 'Behave Like Boomers' When Grocery Shopping: Study | ESM Magazine,
14 mrt 2024