Door de sluiting van horeca, café's en pubs gingen wereldwijd de online bestellingen van drank voor thuisconsumptie met 40% omhoog. Diageo, producent van onder meer Guinness en Smirnoff, meldde in het Verenigd Koninkrijk een verdubbeling en in de VS zelfs een verdriedubbeling van zijn online verkoopcijfers. Geen goede zaak voor de volksgezondheid. In Groot-Brittannië doen ze er wat aan. Daar hebben de drankproducenten, de grote supermarktketens en thuisbezorger Uber Eats een deal gesloten. Bezorgers krijgen een training om dronkenschap te herkennen: is de klant dronken als ze komen afleveren, gaat de zending gewoon mee terug. De bezorgers krijgen ook training in het voorkomen van gedoe en de-escalatietechnieken mocht het 'nee' de dronken klanten in het verkeerde keelgat schieten.
The Guardian - UK supermarkets to tell delivery drivers not to hand alcohol to drunk people, 28 jan 2021Lees alles over reageren in de gespreksregels.