N van Rooij: Dat we proberen goed voor dieren op te komen, moet verdoezelen dat we dat niet voor mensen doen.
Dat is de korte samenvatting van een analyse die Australische onderzoekers maakten van de inkomsten en uitgaven van de frisdrankindustrie. Coca-Cola staat centraal. Frisdrankmakers hebben dikke marges en daardoor grote reclamebudgetten. Ze blijken door de tijd heen hun aandeelhouders steeds te belonen. Dat doen ze ten koste van grote groepen mensen die er te zwaar en ziek van worden. Het bedrijf doet weinig voor de samenleving in de vorm van banen en inkomens. Hun klanten zitten in de minder bevoorrechte delen van de samenleving. Het is graaien bij de armen ten gunste van de rijken, zeggen de onderzoekers met zoveel woorden. Ze bevelen aan daar met wet- en regelgeving verandering in te brengen.
Twijfelachtige rol van frisdrankgiganten bij economische ontwikkeling.
— jacob seidell (@jaapseidell) December 3, 2021
Maximising the wealth of few at the expense of the health of many: a public health analysis of market power and corporate wealth and income distribution in the global soft drink market https://t.co/XXpwlzAhVB
N van Rooij: Dat we proberen goed voor dieren op te komen, moet verdoezelen dat we dat niet voor mensen doen.
Zelfs in regio's met gebrek aan drinkwater maken frisdrankproducenten van gezond drinkwater een ongezonde frisdrank, waarbij meer water wordt gebruikt dan dat er aan frisdrank over blijft. Er zijn dorpen die na de komst van een frisdrankfabriek geen drinkwater meer hebben. Vanaf een afstand geven wij de plaatselijke overheden dan de schuld en tonen hier documentaires waar de ellende vanaf druipt.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.