De Nederlandse frisdrankbranche heeft sinds 2012 een caloriereductie van 35,3% weten te realiseren, aldus een persbericht van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS). Daarmee overtreffen de frisdrankfabrikanten de afgesproken doelstelling van het Nationaal Preventieakkoord van 30% in 2025 nu al ruimschoots.
Het resultaat is te danken aan de introductie van kleinere verpakkingen, gerichte marketingcampagnes en herformulering van bestaande producten.
In de meest recente Voedsel Consumptie Peiling van het RIVM bleek dat het aandeel van de niet-alcoholische dranken in de suikerconsumptie daalde van 21,5% in 2016 naar 14,9% in 2021. Consumenten kiezen vaker voor water of zero-calorie dranken.
Ondanks de successen heeft de frisdrankenbranche wel last van de verhoogde verbruiksbelasting op suikerhoudende dranken. De branche pleit voor een gedifferentieerde en bredere belasting die belast naar suikergehalte en naast frisdrank ook andere suikerhoudende producten - zoals snoep, koek en gebak - omvat.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.