3
Fotocredits: Elektrische stadsauto, Matti Blume

Flash EnergieFransen weren elektrische auto’s uit kolengestookte fabrieken

Europa begint op het gebied van automobielbouw achter te lopen. De komst van de elektrische auto versnelt dat proces. De EU doet er nog niets aan, maar het van oudsher protectionistisch denkende Frankrijk wel. Het voert een milieu-eis in om Chinese elektrische auto's buiten de deur te houden. China is voor zijn energievoorziening nog sterk afhankelijk van met kolen gestookte energiecentrales. Die zijn ook nog eens vaak wat ouder en daarom extra vervuilend. Frankrijk weert de auto's door een milieu-eis te stellen aan de bonus die Fransen krijgen als ze een elektrische auto kopen.

De ecobonus bij de aankoop van een elektrische auto is in Frankrijk hoog. De koper van een nieuwe EV krijgt van de overheid tussen €5.000 en €7.000. De bonus krijgt nu een extra criterium dat gebaseerd op de hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt tijdens het productieproces. Alleen voertuigen met een koolstofvoetafdruk van minder dan 14,75 ton komen nog in aanmerking. Omdat China veelvuldig steenkool gebruikt bij de productie van elektrische auto's, vervalt de korting voor heel wat Chinese auto's. Ironisch genoeg raakt de beschermingsmaatregel ook de Dacia Spring (een kleine elektrische auto uit het Renault-concern) die vanwege zijn lage prijs in de top drie van meest verkochte elektrische auto's in Frankrijk staat. De auto wordt in China gemaakt. Frankrijk zelf maakt auto's met een heel lage koolstofemissie omdat het land leidend is op het gebied van kernenergie.

Op het gebied van voedsel neemt Frankrijk soortgelijke maatregelen. Onlangs besloot het land dat het weer intensieve pluimveehouderij in Frankrijk wil ontwikkelen omdat het land niet afhankelijk wil zijn van importen en een eigen economie op het gebied van dierlijke productie in de benen wil houden.

AD - Frankrijk sluit Chinese auto?s buiten met slimme milieutruc, 20 dec 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #3
  • 21 dec '23
  • 20:29

Fransen weten niet van ophouden, ook steeds meer gratis openbaar vervoer dat voor minder autoverkeer in de stad zorgt. Vanaf vandaag is Montpellier erbij gekomen, en meteen feest op straat natuurlijk.
In totaal zijn er nu meer dan 370 gemeenten in Frankrijk met gratis openbaar vervoer. Daaronder zijn er vijf agglomeraties met meer dan 100.000 inwoners: Montpellier, Duinkerken, Niort, Aubagne en Calais. (link)

alfred van mameren
  • #2
  • 21 dec '23
  • 13:27

Gebaseerd op wat ik zie in mijn wijk en op mijn werk lijkt het zo dat relatief veel bestuurders hun electrische auto overdag opladen. Dan zal vaak groene stroom gebruikt worden

Joep Goossens
Joep Goossens Consument, gepensioneerd
  • #1
  • 20 dec '23
  • 12:40

En hier dan?
Grote EV's verbruiken veel stroom dat hier 's nachts met nog steeds kolen, hout en gas wordt opgewekt. Je zou EV's dus juist moeten belasten in plaats van de BPM vrijstelling, maar met uitzondering van kleine EV's die niet veel verder dan in de stad komen (boodschappen), vind ik.

(Ik heb geen EV want heb er pas 5 jaar opzitten met mijn Clio)

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.