Ik ben dan blijkbaar een hard-core flexitariër, maar het enige plantaardige alternatief dat ik gebruik is sojadrink in de koffie.
De verkoop van plantaardige zuivel en vleesvangers kent een sterke opleving, in ieder geval binnen de foodservice. Die sector omvat de horeca, catering en andere snelle eetplekken zoals broodjeszaken en koffietentjes en zag in 2 jaar de totale verkoop van vleesvervangers meer dan verdubbelen. Een kwart van de bitterballen op bedrijfsborrels is inmiddels vegetarisch en twee derde van de in koffietentjes gebruikte opschuimmelk is plantaardig. Dat zegt ProVeg Nederland, de promotieorganisatie van de dierlijke analogensector, op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau Foodstep.
Na jaren van dubbelcijferige groei viel de opmars van vegetarische producten en vleesvervangers in 2022 in Nederland stil. In de Verenigde Staten, thuisland van de beursgenoteerde bedrijven Beyond Meat en Impossible Foods, daalden de verkopen nog veel harder.
ProVeg ziet 4 argumenten voor de nu ook in supermarkten weer aantrekkende verkopen. Het prijsverschil tussen vleesvervangers en vlees is kleiner geworden (vooral doordat vlees duurder is geworden). De goedkoopste vleesvervangers zijn zelfs goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Ook is het assortiment uitgebreid en is de kwaliteit in smaak en gezondheidsopzicht verbeterd. Tenslotte moeten bedrijven vanwege hun doelstellingen op het gebied van plantaardig eiwit verplicht meer vegan op de kaart en in het schap zetten. Dat helpt mee aan de omzet, maar vooral in foodservice dus.
Reclame speelt nauwelijks een rol in de revival. Toch deed Jumbo 41% meer vega-aanbiedingen, blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Niettemin staan tegenover elke aanbieding voor een vleesvervanger gemiddeld nog altijd 3 aanbiedingen voor 'echt' vlees.
Ik ben dan blijkbaar een hard-core flexitariër, maar het enige plantaardige alternatief dat ik gebruik is sojadrink in de koffie.
De foodservice mag er dan in slagen plantaardige vlees- en zuivelvervangers in hun aanbod te integreren, voor Nederlandse vleesminderaars zijn plantaardige vleesvervangers pas de minst populaire optie.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de WUR. Onderzoekers Hans Dagevos en Muriel Verain vroegen 1.941 Nederlandse volwassenen of ze hun vleesconsumptie wilden verminderen en hoe dan. Dertig procent was dat van plan, 20% scoorde neutraal en 50% was het niet van plan. De meest populaire optie om te vleesminderen was porties verkleinen en rood vlees te vervangen door wit vlees (wat ook beter voor het milieu is). Vlees vervangen door plantaardige vleesvervangers bleek de minst populaire keuze. Vooral mainstream flexitariërs - die meerdere keren per week geen vlees eten - kiezen liever peulvruchten, noten, zaden of paddenstoelen als eiwitalternatief.
Een ‘contra-intuïtieve uitkomst’, zeggen de onderzoekers. Voor flexitariërs die een paar keer per week geen vlees eten zijn vleesvervangers tegen de verwachting in geen laagdrempelig alternatief voor vlees. Het zijn juist de 6% van de consumenten die helemaal geen vlees eten (de vegetariërs) en de 9% van de consumenten die hooguit een of twee keer per week vlees eten (de hard-core flexitariërs) die voor plantaardige burgers, balletjes of kipstukjes gaan.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.