0
Fotocredits: 'Parmigiano Reggiano', Kris Krug

FlashEcht Italiaans komt vooral van elders

De wereldwijde omzet in nagemaakte 'Italiaanse' voedingsproducten - 'Made in Italy' - is gestegen tot €120 miljard. Dat betekent dat meer dan twee derde van de 'Italiaanse' levensmiddelen tegenwoordig namaakproducten zijn, zonder enige band met Italië voor wat betreft de productie of de werkgelegenheid, aldus de Italiaanse boerenfederatie Coldiretti.

De meest vervalste voedingsmiddelen zijn de kazen Parmigiano Reggiano en Grana Padano, waarvan de namaakproductie inmiddels het volume van de originelen overtreft. Ook de wereldberoemde vleeswaren worden volop gekloond, van Parmaham tot mortadella Bologna. Het drukst maakt Coldiretti zich over prosecco, de mousserende wijn niet alleen qua productiewaarde op de eerste plaats staat, maar ook de meest nagemaakte BOB (beschermde oorsprongsbenaming) is. Met lede ogen zien de Italianen de neppers met namen als Meer-secco, Kressecco, Semisecco, Consecco en Perisecco uit Duitsland, Whitesecco uit Oostenrijk, Prosecco uit Rusland, Crisecco uit Moldavië of Prosek uit Kroatië aan.

Volgens Coldiretti is de agropiraterij verergerd doordat de oorlog in Oekraïne de handel belemmert met sancties en embargo's, protectionisme aanmoedigt en de verspreiding van nagemaakte 'Italiaanse' voedingsmiddelen verveelvoudigt.

coldiretti al summer fancy food: sale a 120 mld il falso made in italy a tavola, 18 jun 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.