0
Fotocredits: Laadpaal, Pexels

Flash EnergieDicht met CO2-belasting geen gaten in Rijksbegroting!

In 2027 worden benzine, diesel en aardgas duurder doordat ook huishoudens en kleine bedrijven emissierechten moeten kopen voor hun CO₂-uitstoot. Maar waar gaan de miljardenopbrengsten naartoe? Een coalitie van milieu- en auto-organisaties, waaronder de ANWB, RAI, Bovag en Natuur & Milieu, vindt dat dit een belangrijk onderwerp voor maatschappelijk debat is.

Volgens hen dreigt de opbrengst - zo'n €3,3 miljard in 2027 - simpelweg te worden gebruikt om gaten in de Rijksbegroting te dichten, in plaats van te worden ingezet voor nieuw klimaatbeleid. Ze wijzen erop dat Europese richtlijnen voorschrijven dat de opbrengsten moeten worden besteed aan sociale klimaatdoelen, zoals subsidies voor elektrische auto's of de aanleg van laadpalen. “Wel de stok, maar geen wortel”, aldus Bovag, die benadrukt dat traditionele brandstofauto's wel duurder worden, maar dat het duurzame alternatief niet toegankelijker wordt.

De organisaties zijn duidelijk: "Dit geld is niet bedoeld om de schatkist te spekken." Ze roepen de Kamer op dit serieus te bespreken en de opbrengsten toe te wijzen aan daadwerkelijk nieuw klimaatbeleid.

Het Financieele Dagblad - CO?-miljarden vloeien weg, zegt auto- en natuurlobby, 9 sep 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.