0
Fotocredits: 'Vlees en pluimvee', PhotoshopTofs via Pixabay

FlashDaling subsidie vleesreclame, plantaardig in de lift

In 2022 gaf de EU €13 miljoen subsidie om vlees te promoten. In 2021 was dat nog €27 miljoen. Zuivelreclames kregen dit jaar 21 miljoen euro subsidie, 20% minder dan vorig jaar. Reclames voor andere producten, zoals groente en fruit, kregen juist meer steun. Dat blijkt uit cijfers die dierenbeschermingsorganisatie Dier&Recht op een rijtje heeft gezet. “We zijn blij dat we eindelijk een daling zien in de subsidies voor vleesreclames”, zegt campagneleider Erik Peschier.

Waarom stopt Europa niet helemaal met subsidies voor vleesreclames? Gezien de Europese klimaatwetten die zijn aangekondigd zou dat logisch zijn. Toch vinden veel Europarlementariërs de huidige subsidieregels prima en ook is de landbouwlobby in Brussel nog altijd sterk. “Wij roepen de Commissie nogmaals op: verstrek alleen nog subsidie aan de promotie van duurzame en plantaardige producten", aldus directeur van Dier&Recht Frederieke Schouten.

Trouw - Beleid of geen beleid: de EU besteedt veel minder geld aan vleespromotie, 23 dec 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.