Meer dan een derde van de Britten onder de 25 zegt niet meer te drinken (36%). Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 respondenten van onderzoeksbureau Opinium.
Twee derde van de Britse jongeren gaat liever naar een bar om mee doen aan spelletjes of quizavonden, in plaats van laveloos dronken te worden. Als de horeca- en alcoholindustrie jongeren wil aanspreken, zijn dit dus belangrijke dingen om rekening mee te houden.
Katers, emotioneel ongemak, stijgende kosten van een avondje uit en onflatteuze, dronken foto’s op social media zijn de voornaamste redenen waarom jongeren onder de 25 minder drinken. Ze drinken wel, maar met mate.
Daarnaast hebben social media ook effect op de soort drank die de jongeren drinken. Bijna de helft van de jongeren zegt bij het drinken na te denken over hun online imago en chiquere drankjes te bestellen, zoals cocktails of champagne.
In Nederland is deze daling niet te zien. Afgelopen week meldden de GGD en het RIVM dat het aantal bingedrinkende jongeren weer op het niveau van voor corona is. Vooral in plattelandsregio’s. Grote kans, dat de stijgende kosten van een avondje uit hier ook een rol bij spelen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.