5
Fotocredits: 'Boeren houden van koeien-campagne NAJK', beeld uit campagne, NAJK, YouTube

Flash‘Boeren houden niet van koeien’

Dat vinden de Nederlandse consumenten volgens Wakker Dier.

De campagne 'Boeren houden van koeien' is verkozen tot het grootste Liegebeest in de 2022 editie van de jaarlijkse actie van Wakker Dier tegen dierenleed onder landbouwproductiedieren dat wordt verbloemd in te mooie marketinguitingen.

De jonge boeren van het Nederlands Agarisch Jongeren Kontakt (NAJK) schetsen "een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe", zegt Wakker Dier. De campagne kreeg 63% van de 21.675 stemmen die werden uitgebracht door consumenten. Anne Hilhorst van Wakker Dier gaf op Foodlog afgelopen jaar aan dat de organisatie aandacht wil voor het welzijn van de koe in de stal. Over deze 'winnaar' zegt ze: “Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt.”

Wakker Dier - ?Boeren houden van koeien? campagne Liegebeest van 2022 - Wakker Dier, 6 sep 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
N van Rooij
N van Rooij Land- en tuinbouw
  • #1
  • 6 sep '22
  • 12:00

Wij van WC eend hebben ook weer eens iets onderzocht.

Ton Terlouw
Ton Terlouw Retired R&D manager plant care
  • #2
  • 6 sep '22
  • 13:46

Nico het is niet onderzocht het is de uitslag van een open stemming onder consumenten. Het enige wat je hier beperkend over zou kunnen zeggen is dat de consumenten, die reageren waarschijnlijk kritische consumenten zijn, maar ze hadden ook een ander liegebeest kunnen kiezen.

Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #3
  • 7 sep '22
  • 11:57

Ondanks de uitverkiezing tot 'Liegebeest' blijft jongeboerenvakbond NAJK pal achter zijn campagne staan. Hetzelfde geldt voor de campagne 'Ontdek de geit', een initiatief van het Platform Melkgeitenhouderij, die op de tweede plaats eindigde.

"Onze tv- en radiospotjes laten zien dat we liefde hebben voor onze dieren. Daar staan we nog volop achter," zegt Ruben Klein Teeselink, portefeuillehouder melkveehouderij van het NAJK. En voorzitter Jos Tolboom van LTO-vakgroep Geitenhouderij: "Wij staan achter onze campagne en hebben geen behoefte om in discussie te gaan over die verkiezing."

De twee sectorcampagnes waren de enig overgebleven kandidaten waar op gestemd kon worden. De ook genomineerde producten wisten zich aan de verkiezing te onttrekken door hun verpakkingen aan te passen. Dat doe je wat makkelijker dan een campagne.

N van Rooij
N van Rooij Land- en tuinbouw
  • #4
  • 7 sep '22
  • 12:51

NAJK heeft groot gelijk door achter hun campagne te blijven staan.
Daarmee tonen ze een terechte trots.
Waarom zouden ze zich door 0,1% van de bevolking laten afleiden.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #5
  • 8 sep '22
  • 13:56

Consumenten hebben gezegd dat ze de campagne wat overdreven (rooskleurig) is, ze hebben niet gezegd dat boeren niet van koeien houden. Is die kop van Wakker dier?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.