Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
6
Fotocredits: 'McDonald's frietjes', PatrickRich

FlashBiodiesel maken kost biodiesel

McDonald's Nederland gaat biodiesel maken van zijn gebruikte frituurvet. De vrachtwagens van transportbedrijf HAVI halen het frituurvet op bij de 252 McDonald's-vestigingen, brengen het naar Neste in Rotterdam en die maakt er biodiesel van. De biodiesel gaat in de vrachtwagens van HAVI en zo is het kringetje rond. Biodiesel stoot in vergelijking met fossiele diesel 'gedurende de levenscyclus van de brandstof' circa 90% minder broeikasgas uit. Maar die vrachtwagens verstoken het spul meteen en leveren alvast niets van die besparing op.

Foodholland - FoodHolland Nieuws: Gebruikt frituurvet van McDonald's wordt biodiesel, 25 jun 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Roland Nijs
Roland Nijs Drogredeneringen Opruimingsdienst (DOD)
  • #6
  • 29 jun '20
  • 19:03

Dick, in je reactie #4 staan op zich interessante waarnemingen, stellingen en links waarvoor dank. Geen van alle geeft evenwel reden om mijn analyse te herzien. Ik zie ook niet hoe ze de conclusie van de Flash zelf en die van #4 ondersteunen dat het HAVI project geen positief milieu-effect zou hebben. Non sequitur.
De beperkte schaalbaarheid en de overweging dat biobased circulariteit een illusie is verantwoorden de conclusies m.i. niet.
De bewering dat er na een rondje McDonald's niets zou overblijven mist grond en de redenering dat je "voor conversie van iets ouds naar iets nieuws steeds nieuwe energie moet toevoegen, zodat je al ziet dat je energie verliest en uiteindelijk (omdat biomassa eindig is) niets overhoudt" suggereert logische verbanden die er niet zijn.
Een druppel op een gloeiende plaat is en blijft een druppel. Die redt de wereld weliswaar niet maar alle beetjes helpen. Daar doe ik liever niet min over.

Frank Eric van der Meer
Frank Eric van der Meer Land- en tuinbouw
  • #5
  • 27 jun '20
  • 17:30

#4, Dick, moeten wij op onze r**t blijven zitten, afschieten wat niet kan, en nog een pint nemen op het einde der tijden, roepen dat 'het allemaal veel minder moet' (maar ja, het zonnetje schijnt, en niemand gelooft in de woestijn van het Pangee die op ons af komt....tja, het werd wel 38°C in Verkhoyansk maar dat is toch ver weg?), of is er nog wat anders?
PS, helemaal niet cynisch bedoeld. Mijn adagium: als onze kansen 10% zijn, moeten we er 11% van maken.
Laat Hendrik J. Kaput ook nog eens voorrekenen dat we ons klem draaien, zeer terecht, maar wat dan?
Reactie is overigens verre van volledig.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #4
  • 27 jun '20
  • 16:48

Roland, het is niet schaalbaar, al helpen alle kleine beetjes om nog wat laatste resten te verstoken spul te vinden.

Het is echter een illusie dat er sprake is van een vorm van biobased circulariteit, al is het gebruik van het vet mogelijk wat efficiënter. Maar om iets te maken van iets ouds, moet je steeds nieuwe energie toevoegen, zodat je al ziet dat je energie verliest en uiteindelijk (omdat biomassa eindig is) niets overhoudt.

Twee artikelen uit onze historie:
- vliegen op biomassa
- Varen op vis is net als vliegen op vet

Roland Nijs
Roland Nijs Drogredeneringen Opruimingsdienst (DOD)
  • #3
  • 26 jun '20
  • 9:10

Wie er nog aan twijfelt. De full cost pricing van het rondje bevat naast het directe brandstofverbruik ook de kosten van de chauffeur, de vrachtwagen, de productiekosten om van frituurvet biodiesel te maken en de opslagkosten van de geproduceerde biodiesel. Die kosten lopen flink op. Als de biodiesel die je onder aftrek van het verbruik voor het rondje overhoudt al deze kosten concurrerend kan dragen dan kan het niet anders dan dat de geproduceerde hoeveelhei biodiesel vele malen hoger is dan het verbruik van het rondje. Anders rekent het niet. En dan zal bijgevolg de milieuwinst van dit initiatief de financiële baten in verhouding sterk overstijgen. Wat is daar nou de "greenwashing" van?

Roland Nijs
Roland Nijs Drogredeneringen Opruimingsdienst (DOD)
  • #2
  • 25 jun '20
  • 23:01

Een beetje ongenuanceerd verhaal zonder een financiële en milieutechnische kosten baten analyse die de conclusie rechtvaardigt. Zouden de mensen van HAVI Logistics dan zonder enige voorcalculatie rondjes zijn gaan draaien?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.