Fotocredits: 'Statiegeld op blik', Annika de Jong voor FL Media
Statiegeld Nederland start een Engelstalige campagne in Amsterdam om toeristen duidelijk te maken dat er statiegeld op flesjes en blikjes zit.
Amsterdam krijgt jaarlijks circa 13 miljoen toeristen langs, het gros in augustus. De meesten weten niet dat Nederland een statiegeldsysteem heeft of hoe het werkt. Grote schermen en billboards moeten dat duidelijk maken.
De campagne zal op drukbezochte plekken te zien zijn, bijvoorbeeld op Schiphol, in supermarkten, in metro- en treinstations, het Rembrandtplein, het Vondelpark en het Damrak.
Statiegeld Nederland, de uitvoerende partij van het Nederlandse statiegeldbeleid en onderdeel van Verpact, hoopt toeristen zo te motiveren hun lege flesjes en blikjes in te leveren en niet in de prullenbak te gooien. Dat zou een win-win situatie opleveren: de toeristen zijn blij met het geld dat ze terugkrijgen en Statiegeld Nederland is blij met de ingeleverde verpakkingen. Zo hoopt Verpact sneller aan de wettelijk vastgelegde doelstelling van 90% ingezamelde statiegeldverpakkingen te voldoen. Dat bleek voor het Nederlandse publiek geen succes om over naar huis te schrijven.
Statiegeld Nederland zegt vooral van de proef te willen leren. De stichting zal toeristen om feedback vragen om de campagne verder aan te scherpen en uit te breiden.
Parool - Statiegeldcampagne voor nieuwe doelgroep: ?Ze hebben er immers voor betaald?,
2 aug 2024