Onderzoek obv isotoopverschil, deel ook van het Mesdag onderzoek. Dit laatste onderzoek komt pas volgend jaar (2023) tot afronding. Zo lang wenst de overheid niet meer te wachten, misschien zijn er tussenresultaten (bv Corona impact) te publiceren.
TNO had al eerder mobiliteit (zowel diesel/adblue als benzine) een emissiefactor toegekend waar we mee rekenden, ook industrie stond (deels) in de boeken voor een totaal van 13%.
Dit onderzoek laat met name zien dat ALLE koolwaterstofomzettingen (verbrandingen) meer ammoniak vrij laten komen aldus onderzoekers. Het gaat dan om kolen, biomasse, olie en dergelijke oftwel warmte- & energievoorziening (supplementary data by artikel bevat opsommingen).
Kan een verklaring zijn #6 voor gestopte afname van ammoniakreductie, de economie is gegroeid, waarmee reducties eventueel teniet werden gedaan. De meest recente data tijdens de Corona zijn in dit licht heel interessant, omdat er veel was afgeschaald. Ook de energiecrisis nu kan hier een effect tonen (meer kolen, industrie Duitsland fors minder). Zien we dit terug in metingen?
Niet alles kan overal, iedereen moet bijdrage leveren. Mocht dit kloppen (stevige basis, maar metingen (=duur) kunnen omhoog, lokaler en breder; dit trek je ook niet uit satelliet data), dan moeten de doelen voor mobiliteit en industrie mbt ammoniak ook duidelijk gesteld worden komend voorjaar.