FlashAlbert Heijn te groot voor Too Good to Go
Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom Albert Heijn niet meedoet met de populaire antiverspillingsapp Too Good To Go? Bij de Lidl, Bakker Bart, Plus, Coop en zelfs Picnic kun je de Magic Boxes vinden voor een vriendenprijsje, waarmee je en passant ook nog eens bijdraagt aan het maatschappelijke probleem van voedselverspilling. Tot je gaat rekenen. Van een deelnemend bedrijf vraagt Too Good To Go naar verluidt €1,19 aan commissie (24%) per box. Dat komt voor een groot bedrijf als Albert Heijn (900 winkels, 5 boxen per winkel per dag, €4.500 commissie per dag) neer op €1,65 miljoen per jaar.
Voor €1,65 miljoen kun je prima zelf een app ontwikkelen. En dat is precies wat Albert Heijn deed. De 'Overblijvers' - producten die je in een Magic Box zou stoppen - zijn geïntegreerd in de eigen Albert Heijn-app. Even browsen, bestellen, afhalen, klaar. Bijkomend pluspunt: AH kan meteen bijhouden welke boodschappen deze 'maatschappelijk geëngageerde - klant bij het afhalen van zijn Overblijvers nog meer doet. Daar haalt de super nog meer waarde uit bovenop de bepaarde commissie.