9
Fotocredits: 'For the love of coffee', Ira Gelb

Flash VoedselketenAlbert Heijn laat consumenten de echte prijs van koffie kiezen

Er was al een True Price Koffiehuis en true pricing als concept bestaat al een tijdje.

Nu gaat Albert Heijn experimenteren met true pricing: bij 3 Albert Heijn To Go’s zien klanten wat de werkelijke prijs van een kop koffie is. Ze kunnen vervolgens ervoor kiezen die ook te betalen, maar dat hoeft niet. Doen ze dat wel, dan dragen ze bij aan de projecten van het keurmerk Rainforest Alliance. Dat keurmerk neemt arbeidsomstandigheden, milieu en natuurbehoud in aanmerking voor producten uit regenwoudgebieden.

In de true price zijn sociale- en milieukosten in de hele keten van de koffie meegenomen. Het Amsterdamse bedrijf True Price heeft de werkelijke prijzen van de koffie berekend. Voor bijvoorbeeld een cappuccino is de winkelprijs €2 en de ‘echte prijs’ €2,28. De ‘echte prijs’ voor een cappuccino met havermelk valt lager uit: €2,11. 'Echte' melk brengt meer milieukosten met zich mee dan havermelk.

Twee van de 3 Albert Heijn To Go’s staan op universiteitscampussen in Wageningen en Groningen. De vraag is nu of studenten bereid zijn iets meer te betalen om een ‘verschil te maken voor mens en natuur’.

AD - Access Denied, 18 apr 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Douwe de Jong
Douwe de Jong Energie Economie Eten
  • #9
  • 23 apr '23
  • 14:35

True price? het impliceert een waarde die volledig eerlijk zou zijn.
Het is natuurlijk een mooie commerciële afleidings manoeuvre met veel gratis pr.
Leg het dan ook helemaal uit van a tot z inclusief de waardes tot aan de aandeelhouders toe, die Ahold aandelen bezitten.
Want die willen ook profiteren van de koffie die jij daar koopt om hun pensioen te spekken.
Niet alleen dit stukje wat wel een leuk begin is natuurlijk.

Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #8
  • 20 apr '23
  • 13:57

Hoho Ton (#6), dat zeg ik niet, ik probeerde gewoon het verschil tussen Wageningen University en Wageningen Research uit te leggen. En aan te geven hoe 'publiek-private samenwerking' werkt. Jij insinueert meer dan ik bedoelde te zeggen ;-)

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #7
  • 20 apr '23
  • 12:57

Mijn reactie had een knipoog en het is niet hun opzet om zuivel te verbannen, maar het kan wel het effect hebben.

Voor dat beetje melk in de cappuccino is dat al 28ct (hoeveel is het dan wel niet per liter melk?)

Ton Terlouw
Ton Terlouw Bodemvruchtbaarheid, plantweerbaarheid
  • #6
  • 20 apr '23
  • 12:33

#5 Jan Peter,

Volgens mij is het AH niet direct te doen om zuivel te verbannen, maar om met een kopje koffie aan te tonen welke verschillen er mogelijk zijn. Zowel bij zwarte koffie als bij melk vs. melkvervangers. En ga er van uit dat Oatly meebetaalt aan dit experiment, want die had de laatste tijd natuurlijk aardig op zijn flikker gekregen vanwege intensieve varkenshouderij support, en zeer geringe voedingswaarde ten opzichte van echte melk.

En Wageningen Research kan je overal voor inhuren, ook voor greenwashing zoals Carolien Makkink onlangs betoogde.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #5
  • 20 apr '23
  • 12:06

Is AH true pricing een promotie om koffie voortaan zwart te drinken of hoogstens met havermelk?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.